Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12313/580
Title: Impacto de la acreditación institucional en el desempeño de la universidad colombiana
Authors: Granada García, Eliana Fernanda
Advisors: Godoy Bejarano, Jesús María
Keywords: Acreditación
Desempeño
Universidad
Issue Date: 2019
Publisher: Universidad de Ibagué
Citation: Granada García, E.F. (2019). Impacto de la acreditación institucional en el desempeño de la universidad colombiana. (Tesis Maestría en Gerencia de la Calidad). Universidad de Ibagué, Tolima, Colombia.
Abstract: This work examines the impact of the institutional accreditation on the Colombian universities performance into three dimensions: i) quota demand of higher education’s institutions, ii) Students´ academic performance and, iii) relevance. We used a new database, which have been built from information reported by higher education institutions in the National Higher Education Information System (NHEIS), from the records of the Labor Observatory for Education (LOE) from National Education Ministry (NEM), Colombian Institution for Evaluation of the Education (CIEE) the Colombian Institute of Educational Credit and Technical Studies Abroad (CIECTSA) of the National Administrative Department of Statistics (NADS), to estimate a panel data model at the level of each dimension. 83 Colombians universities were taken into account, 31 of them have obtained the institutional accreditation during the period 2003 to 2015. The main results of this study suggest that the relation between institutional accreditation and the enrollment coverage for universities is positive for the levels of technological training programs, Masters Programs and PhD Programs. Accreditation is associated strong and positively with the students’ academic performance and with the recent graduates salaries increase, especially, for the levels of training in specialization and masters programs. However, to obtain an employment for graduates at undergraduate, masters and doctoral levels, accreditation does not seem to be relevant.
Description: Este trabajo estima el impacto de la acreditación institucional sobre el desempeño de las universidades colombianas en tres dimensiones: (i) la demanda de cupos de las IES, (ii) el desempeño académico de sus estudiantes y, (iii) la relevancia. Se utilizó una nueva base de datos, la cual ha sido construida a partir de la información reportada por las instituciones de educación superior en el Sistema Nacional de Información de la Educación Superior (SNIES), de los registros del Observatorio Laboral para la Educación (OLE), del Ministerio de Educación Nacional (MEN), del Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (ICFES), del Instituto Colombiano de Crédito Educativo y Estudios Técnicos en el Exterior (ICETEX) y del Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE), para estimar un modelo de datos panel al nivel de cada dimensión. Se tuvieron en cuenta 83 universidades colombianas de las cuales 31 han obtenido la acreditación institucional en el período 2003-2015. Los principales resultados del estudio sugieren que la relación entre la acreditación institucional y la cobertura de matrículas para las universidades es positiva para los niveles de formación tecnológica, maestría y doctorado. La acreditación está asociada fuerte y positivamente con el desempeño académico de los estudiantes y con el incremento en los salarios de los recién graduados especialmente para los niveles de formación en especialización y maestría. Sin embargo, para la obtención de empleo de los egresados en los niveles de formación en pregrado, maestría y doctorado, la acreditación no parece tener relevancia.
URI: http://repositorio.unibague.edu.co:80/jspui/handle/20.500.12313/580
Appears in Collections:Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tesis.pdf1.1 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Autorización publicación.pdf
  Restricted Access
228.93 kBAdobe PDFView/Open Request a copy



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons