Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12313/571
Title: Caracterización del consumidor de arroz en el departamento del Tolima
Authors: Soto Valderrama, Carol Daniela
Pinzón Parada, Carlos Alberto
Advisors: Patiño Moreno, Erika Alejandra
Keywords: Perfil del consumidor
Hábitos de consumo
Herramienta estratégica
Sector arrocero
Arroz
Competitividad
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad de Ibagué
Citation: Soto Valderrama, C.D. & Pinzón Parada, C.A. (2018). Caracterización del consumidor de arroz en el departamento del Tolima. [Tesis de pregrado, Universidad de Ibagué]. http://repositorio.unibague.edu.co:80/jspui/handle/20.500.12313/571
Abstract: The following research work seeks to identify the profile of the rice consumer in the department of Tolima for 2017. The municipalities of Ibagué, Espinal and Lérida were taken as a reference, determining a sample of 500 people, distributed as follows: 400 for the municipality of Ibagué, 50 for the municipality of Espinal and 50 for the municipality of Lleida. The information collection instrument was a semi-structured survey applied in person, in order to recognize certain characteristics and consumption habits in the participants. The data obtained and analyzed establish that the consumers of rice of the department of Tolima consume this product with a daily frequency; at the moment of buying the rice the attributes most sought by the buyers are cleaning and yield mainly, when reflecting on the importance that this cereal represents for the population of the region a rice consumer profile of the Department of Tolima that serves as a strategic tool for rice companies and related companies, in order to establish a deep knowledge of the consumer to which their organizational efforts are directed and in this way increase the competitive level of the rice sector in the department.
Description: El siguiente trabajo de investigación busca identificar el perfil del consumidor del arroz en el departamento del Tolima para el año 2017. Se tomó como referencia los municipios de Ibagué, Espinal y Lérida, determinando una muestra de 500 personas, distribuida de la siguiente manera: 400 para el municipio de Ibagué, 50 para el municipio de Espinal y 50 para el municipio de Lérida. El instrumento de recolección de información fue una encuesta semiestructurada aplicada presencialmente, con el fin de reconocer ciertas características y hábitos de consumo en los participantes. Los datos obtenidos y analizados establecen que los consumidores de arroz del departamento del Tolima consumen este producto con una frecuencia diaria, al momento de comprar el arroz los atributos más buscados por los compradores son limpieza y rendimiento principalmente, al reflexionar sobre la importancia que este cereal representa para la población de la región se propone un perfil del consumidor de arroz del Departamento del Tolima que sirva como herramienta estratégica para las empresas arroceras y aquellas relacionadas, con el fin de que establezcan un conocimiento profundo del consumidor al que se dirigen sus esfuerzos organizacionales y de esta forma incrementar el nivel competitivo del sector arrocero en el departamento.
URI: http://repositorio.unibague.edu.co:80/jspui/handle/20.500.12313/571
Appears in Collections:Mercadeo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de grado.pdf5.34 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Anexo.pdf156.2 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Autorización publicación.pdf
  Restricted Access
292.81 kBAdobe PDFView/Open Request a copy



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons