Maestría en Derecho con énfasis en Derecho Público y Derecho Privado
URI permanente para esta colección
Navegar
Envíos recientes
Mostrando1 - 5 de 25
- PublicaciónAcceso abiertoVigilancia judicial administrativa en Colombia: Prevención o Sanción(Universidad de Ibagué, 2023) Acosta Guzmán, Sandra Milena; Torres Lugo, LeónidasLa Vigilancia Judicial Administrativa, es una figura que fue creada con la Ley 270 de 1996, por medio de la cual se crea el Estatuto de Administración de Justicia. En su artículo 101 numeral 6, dentro de las funciones de las Salas Administrativas de los Consejos Seccionales de la Judicatura, está la de ejercer vigilancia judicial para que la justicia se administre oportuna y eficazmente, haciendo necesario velar por el normal desempeño de las labores de funcionarios y empleados de la Rama Judicial. Mediante Acuerdo No.88 del 17 de junio de 1997, se reglamentó el ejercicio de la vigilancia judicial administrativa consagrada en la precitada norma, indicando que toda actuación inoportuna e ineficaz del servidor público, debe ser tenida en cuenta por el evaluador para efectos de la calificación del factor de eficiencia o rendimiento, indicando que por cada anotación se le resta un punto. Del mismo modo, tiene una repercusión en el otorgamiento de los estímulos y distinciones contemplados en el artículo 155 de la Ley 270 de 1996.
- PublicaciónAcceso abiertoEl proceso administrativo de restablecimiento de derechos y las consecuencias jurídicas de su nuevo término perentorio en pro de la protección integral de los derechos de los niños, niñas y adolescentes(Universidad de Ibagué, 2023) Sánchez Hernández, María Andrea Carolina; Salamanca Santos, María del PilarLos niños, niñas y adolescentes (en adelante NNA) en Colombia gozan de un alto nivel de protección a nivel jurídico, son actores de ello el stado, la sociedad y la familia quienes comparten la responsabilidad de velar por el cumplimiento de sus derechos, ayudarlos a recuperarse de los traumas que hayan podido sufrir y reintegrarlos a la sociedad. Dado que el Estado cuenta con entes que tienen la tarea de prevenir o establecer sus derechos, también, están obligados de informar a los niños que se encuentren en alguna circunstancia de quebranto de sus erechos, por ello es importante conocer las medidas o mecanismos con los que cuenta el Estado para restablecer los derechos de los niños, niñas y adolescentes. La Ley 1878 de 2018, establece que, si se denuncia una presunta violación o peligro de los derechos de un NNA, la utoridad administrativa competente emitirá un auto que ordene a su equipo técnico interdisciplinario verificar la protección de los erechos estipulados por la ley, y de esta definir si se inicia el proceso administrativo establecido en el código de infancia y adolescencia colombiano, determinando la medida más favorable para la niña, niño o adolescente que preferiblemente será con sus padres o familia extensa cuando stos reúnan las condiciones para asegurar el goce de sus derechos y tomen en consideración su interés superior. Se especifica la vía administrativa a través de la cual el Defensor, el Comisario de Familia o, en su defecto, el Inspector de Policía pueden iniciar el proceso de establecimiento de Derechos y se estipula el procedimiento de este y las medidas de protección, como la revisión por vía judicial.
- PublicaciónRestringidoLa eficacia del delito de captación masiva y habitual de dinero(Universidad de Ibagué, 2022) Vargas Castro, Sandra Bibiana; Hernández Quintero, Hernando AntonioThe purpose of this study is to determine whether the crime of massive and habitual money laundering, enshrined in the Colombian Penal Code (arts. 316 and 316 A) has fulfilled the preventive and punitive purpose sought by the criminal law. This will make it possible to examine the evolution of the serious crime of massive and habitual money laundering in the country, where it may be thought that the issue is a consequence of the low interest rates that have persisted in banking institutions, as if it were an easy method to "make money" or "get rich", a situation that with the passage of time became a reiterative criminal phenomenon. Despite the efforts of the State in terms of protection and prevention against this type of criminal actions, they have been short, since the regulations by the governmental entities have been weak, which has led to the flourishing of this type of activities in the nation. For this purpose, the use of institutional and shock measures implemented by the regulatory body from the 80s to the present will be addressed, due to the increase in recent decades as reflected in reports of the Attorney General's Office, which is why it is necessary to review the current wording of the rule, to determine whether this has been effective in combating crime or contrary sensu, suggest another form of wording that contributes to a greater number of investigation and conviction of those who actualize this behavior in the country.
- PublicaciónAcceso abiertoMecanismos jurídicos de acceso a la salud mental en Colombia en época de pandemia(Universidad de Ibagué, 2022) Palacio Zarate, David Alexander; Salamanca Santos, María del PilarThe health right in Colombia was founded under the parameters of the Law 100 of 1993, which implemented a private health service provision system, where the state subsidizes low-income citizens so they can access to the services. that were stipulated in the so-called POS (compulsory health plan), however, since its implementation, the system seems to present various problems in different fields, among which the lack of coverage and care deficiency are particularly relevant. For these reasons, since the implementation, it is recurrent that in Colombia the constitutional action of Guardianship enshrined in article 86 of the 1991 political constitution is used, so that through this mechanism designed to guarantee fundamental rights in an expeditious manner, the access to health services despite the fact that this is not exactly a fundamental right, but through rulings such as T-760 of 2008 issued by the Honorable Constitutional Court, the connection of this right with the fundamental right to life and principle of human dignity on which the Social State of Law is based. In this context, the right to mental health in Colombia is one of the health care fields where there is evidence of a high rate of constitutional actions in search of guaranteeing the service, which stands out with special importance in times of the Covid 19 pandemic. where isolation generated an increase in mental health problems and it became more difficult to access timely treatment. In that order, taking into account the internal regulations, the pronouncements of the High Courts and the context of the pandemic, this work aims to identify and analyze the most used legal mechanisms to access mental health care in times of pandemic.
- PublicaciónAcceso abiertoMecanismos jurídicos para dejar sin efecto la aceptación de oferta en la modalidad de selección de mínima cuantía que adelantan las entidades estatales sujetas al estatuto de contratación de la administración pública(Universidad de Ibagué, 2022) Rondón Rondón, Gustavo Adolfo; Camacho Díaz, FredyThrough this work, a detailed analysis of the different legal mechanisms available to state entities that are regulated by the General Statute of Public Procurement is developed, if once the acceptance of the offer has been communicated in the processes carried out under the modality of selection of minimum amount, one of the causes of direct revocation established in article 93 of Law 1437 of 2011 is presented, or when an inability or incompatibility occurs, or if it is shown that the act was obtained by illegal means as a possibility of revocation authorized by article 9 of Law 1150 of 2007. Taking into account the above outlined, the feasibility of directly revoking the acceptance of the offer will be analyzed from the administrative perspective, or, on the contrary, from the contractual level, since the offer together with the acceptance constitutes the contract, the alternative to resort to the unilateral termination under the jurisdiction granted by article 45 in correspondence with article 44 Law 80 of 1993, or, failing that as a last resort, appeal to the contract judge in search of a judicial declaration of its nullity absolute.