Maestría en Administración de Negocios
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Envíos recientes
- PublicaciónRestringidoDiseño de plan de gestión y desarrollo de talento humano enfocado en la captación, capacitación y evaluación para un concesionario comercializador de equipo y maquinaria pesada de la ciudad de Ibagué(Universidad de Ibagué, 2022) Pizza Mateus, Gabriel; Comeche, José Manuel; Vargas Montealegre, Alba Ruth
- PublicaciónAcceso abiertoPropuesta de estrategia de marketing digital para el posicionamiento y ventas de los productos Belier(Universidad de Ibagué, Universidad de Valencia, 2022) Méndez Ramírez, Marcela; Fayos, Teresa
- PublicaciónRestringidoPropuesta de internacionalización para la empresa AGROCOL S.A.S(Universidad de Ibagué, 2021) Ramírez Tamayo, Beatriz; Fayos, TeresaThe food sector, particularly traditional products such as suckling pig, is part of national strategies as a source of income and a driver of tourism. This product is widely known and consumed by tourists who seek to know part of the local culture. The purpose of this study is to make an internationalization proposal for the suckling pig from Tolima produced by Agrocol S.A.S. For this purpose, an internal analysis is made and a selection of markets is made based on the following variables: imports, exports, apparent consumption, tariff rates, trade agreements, distance, language, number of residents in the country, culture, GDP per capita, doing business index, non-tariff barriers, logistics performance index (LPI), corruption perception index (CPI) and perspectives of the sector. A weighting and rating process is carried out, resulting in Canada as the highest rated destination country. As an internationalization proposal, expansion through exports to this country is proposed. For the marketing proposal, it is viable to prioritize expansion to provinces where there is a greater number of Colombian residents, in this case Ontario and Quebec, due to the characteristics of tradition and consumer recognition of the suckling pig from Tolima. This section is an approximation to the development of marketing proposals, since it would be necessary to make an in situ analysis of the target market and, if possible, hold meetings with potential importers before developing definitive marketing proposals.
- PublicaciónRestringidoEstrategia de distribución y comunicación para el servicio de desempeño social y ambiental de Contactar S.A.S.(Universidad de Ibagué, 2022) Rodríguez Garavito, Carolina; Calderón García, HaydeeLa corporación de crédito Contactar ofrece para sus clientes además del servicio de microcrédito, un portafolio de servicios no financieros que son catalogados como el valor agregado y factor diferenciador ante la competencia. Estos servicios gratuitos son capacitaciones, asesorías y asistencia técnica en diferentes temas que aporten al manejo de las microempresas. Sin embargo, se está presentando un problema el cual se clarifica en el presente trabajo, y es la baja demanda de los ya mencionados servicios. Por lo tanto, el propósito es aumentar dicha demanda, teniendo en cuenta la importancia de que la empresa cumpla con sus estrategias de responsabilidad social corporativa, tema que fue consultado en esta investigación que fue realizada por medio de una encuesta que arrojo que los clientes no estaban accediendo a estos servicios debido a la falta de información y conocimiento acerca de que la empresa los brinda. Este estudio de mercado también arrojo que, si es de interés para el cliente acceder a estos talleres, de esta manera se propone una reestructuración de la estrategia de comunicación implementada para dar a conocer estos productos y la oferta de un nuevo producto no financiero. De esta manera se concluye la importancia de la implementación de la responsabilidad social corporativa por parte de las empresas y aún más la publicidad de sus acciones como medio de posicionamientos, al igual que la importancia del mercadeo como estrategia para brindar experiencias, motivaciones y ambientes a un cliente más que el ofrecimiento de un producto o servicio.
- PublicaciónAcceso abiertoPropuesta plan estratégico para la reducción de costes para la empresa Inversiones Agropecuarias Doima 2021-2025(Universidad de Ibagué, 2021) Castellanos Gonzalez, Oscar Antonio; Martínez Pérez, Juan FranciscoCompanies that follow a strategic orientation know that any product or service has a life cycle; they know how to take advantage of it, but also when they have to migrate or change when it no longer influences or contributes to the company. In this paper, a business case is presented in the agricultural sector, a sector that has contributed to growth in the country's economy, but, at present, has been forced to evolve from the traditional to a more formal and competitive one. As a result of globalization, together with an increase in imports, demanding stakeholders and destabilizing policies for the business, there is an oversupply of products that causes a strong blow to profits. In this sense, this paper proposes a plan that allows reorienting the strategy of the company Inversiones Agropecuarias DOIMA 2021, through a cost reduction with a value proposition compatible with said reduction. The proposal is to define and implement an emerging hybrid strategy based on knowledge of the business and the environment in order to model actions that strengthen the effectiveness and competitiveness of the company. Improvements in technology are proposed aimed at the development of ecologically responsible precision agriculture, the development of personnel training programs with the development of professionals and technicians in the agricultural area, promote agricultural research and orient the response capacity towards the crops of sugar cane and corn, with these proposals an improvement in the return on investment is expected, but, above all, a new vision for the company within the sector.