Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12313/2295
Title: Influencia de la calidad estructural del ambiente de preescolar sobre el rol docente
Authors: Yate Vela, Luisa Fernanda
Viña Franco, Anguy Yhulieth
Quimbayo Pinilla, John Edinson
Duque, Claudia Alejandra
Muñoz, Edgar
Obando R., Aida Astrid
Keywords: Calidad estructural del ambiente
Interacciones docente-estudiante
Educación inicial
Issue Date: 18-Dec-2020
Publisher: Ediciones Unibagué
Citation: Yate Vela, L., Viña Franco, A., Quimbayo Pinilla, J., Duque, C., Muñoz, E., & Obando R., A. (2020). Influencia de la calidad estructural del ambiente de preescolar sobre el rol docente. Indagare, (8). https://doi.org/10.35707/indagare/819
Abstract: An article derived from the research project Validation of an intervention program based on mindfulness for the development of sensitivity in early childhood teachers is presented, financed through an internal call by Universidad de Ibagué with the code 19-491-INT. The main purpose of this project was to evaluate the effectiveness of a pilot intervention program based on mindfulness for the development of sensitivity in preschool teachers. Therefore, this article presents a general theoretical review regarding the concept of structural quality of the environment and its influence on the teacher’s role in the preschool classroom. The results of the theory review enable to confirm that structural quality has a significant relationship with the quality of the interactions that the teacher establishes with the children. It is suggested to increase the number of studies in Colombia and, specifically in Ibagué, that address evaluation processes with validated instruments such as the Early Childhood Environment Rating Scale (ECERS-R) (Harms, Clifford & Cryer, 1998) to be a guiding framework, especially at the preschool level, since it is well known that the experiences that children have during their early years will be essential for their integral development.
Description: Se presenta un artículo derivado del proyecto de investigación Validación de un programa de intervención basado en mindfulness para el desarrollo de la sensibilidad en docentes de educación inicial financiado mediante convocatoria interna por la Universidad de Ibagué con el código 19-491-INT. El propósito central de este proyecto fue evaluar la efectividad de un programa de intervención piloto basado en mindfulness para el desarrollo de la sensibilidad en docentes de preescolar. Por lo expuesto, a través de este artículo se presenta una revisión teórica general sobre el concepto de calidad estructural del ambiente y su influencia en el rol del docente dentro del aula de preescolar. Los resultados de la revisión de la teoría permiten ratificar que la calidad estructural tiene una relación significativa con la calidad de las interacciones que el docente establece con los niños. Se sugiere aumentar el número de estudios en Colombia y, en específico, en Ibagué, que aborden procesos de evaluación con instrumentos validados como la escala de calificación del ambiente de la infancia temprana (ECERS-R) (Harms, Clifford & Cryer, 1998) para que sean un marco orientador, especialmente en el nivel de preescolar, pues es bien sabido que las experiencias que los niños tengan durante sus primeros años serán fundamentales para su desarrollo integra
URI: https://hdl.handle.net/20.500.12313/2295
https://doi.org/10.35707/indagare/819
ISSN: 2357-5042
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