Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12313/1140
Title: Plan de mercadeo para la implementación de la franquicia de la Empresa T4 For U en la ciudad de Ibagué
Authors: Pinzón Sánchez, Daniela
Bernal Méndez, Jennifer Paola
Advisors: Sánchez López, Juan Camilo
Keywords: Franquicia
Estrategias
Investigación
Marketing
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad de Ibagué
Citation: Pinzón Sánchez, D. & Bernal Méndez, J.P. (2018). Plan de mercadeo para la implementación de la franquicia de la Empresa T4 For U en la ciudad de Ibagué. [Tesis de pregrado, Universidad de Ibagué]. http://repositorio.unibague.edu.co:80/jspui/handle/20.500.12313/1140
Abstract: The present work was developed with the objective of carrying out a market study in the city. of Ibagué to determine the viability of the commercial operation of the T4 brand. Tea for U, For this purpose, the relevant theoretical basis for the of the study, in which the respective general objectives and objectives were set out. specifics of the research, background of the topic to be developed, background of the research, etc. the company in question, approach to research problems, concepts with to the topic of study. Different secondary sources of information were implemented for the collection of data that served as the theoretical basis for the realization of the market research in the city of Ibagué, these secondary data were collected from bibliographical material, marial web and works of degree students of the University. For this first stage of the research process we find the following data easily required, as the research topic is extensive and has a database of information. updated and truthful. Afterwards, we proceeded with the market study; an executive summary was made. about the T4 brand. Tea for U, where its entire strategic platform was exhibited, to provide an overview of the brand. Subsequently, the micro and macro environment variables that influence the market of the city of Ibagué, accompanied by the elaboration of a DOFA matrix whose correlation of variables allowed the development of DO, DA, FO and FA strategies. For the elaboration of the design of the exploratory-descriptive market research, a qualitative approach was applied and quantitative, applying face-to-face surveys and telephone interviews for the collection of information. primary information, which was processed for their respective analysis. In this phase it was possible to evidence that the city of Ibagué presents an environment conducive to commercial operation of the franchise, in addition to a marked tendency of the inhabitants towards the consumption of healthy beverages and a significant interest in the consumption of the products offered by T4. Tea for U.The last phase includes everything related to the interpretation of the analyses and data collected beforehand, for the elaboration of the marketing plan (scoping plan, etc.). academic) for the company LATAM T-INVESTMENTS exclusive agent of the brand T4. Tea for U. Marketing mix strategies focused on price variables were proposed, product, marketplace, advertising and communication, promotion and distribution in order to provide a action plan for the ideal functioning of the franchise in the city of Ibagué. It concluded that the company should make an approach by means of social networks, given the the increasing activity of the population through them, as well as the exploitation of the of the variables of advertising and promotion, since the others present a strong standardization restrictions due to the franchise business model.
Description: El presente trabajo se desarrolló con el objetivo de realizar un estudio de mercado en la ciudad de Ibagué para determinar la viabilidad de la operación comercial de la marca T4. Tea for U, para este fin se realizó en primera instancia la fundamentación teórica pertinente para el desarrollo de dicho estudio donde se expusieron los respectivos objetivos generales y específicos de la investigación, antecedentes del tema a desarrollar, antecedentes de la empresa en cuestión, planteamiento de los problemas de investigación, conceptos con relación al tema de estudio. Se implementaron diferentes fuentes secundarias de información para la recolección de datos que sirvieron de base teórica para la realización de la investigación de mercados en la ciudad de Ibagué, estos datos secundarios se recogieron debidamente desde material bibliográfico, marial web y trabajos de grado de estudiantes de la Universidad. Para esta primera etapa del proceso de investigación se encuentran los datos requeridos fácilmente, ya que el tema de investigación es extenso y tiene una base de datos actualizada y verídica. Seguidamente, se procedió con el estudio de mercado; se realizó un resumen ejecutivo acerca de la marca T4. Tea for U, donde se expuso toda la plataforma estratégica de la misma, para brindar un panorama general acerca de la marca. Posteriormente se analizaron las variables de micro y macro entorno que influyen en el mercado de la ciudad de Ibagué, acompañado de la elaboración de una matriz DOFA cuya correlación de variables permitió la elaboración de estrategias DO, DA, FO y FA. Para la elaboración del diseño de la investigación de mercados exploratoria-descriptiva, se aplicó un enfoque cualitativo y cuantitativo, aplicando encuestas presenciales y entrevistas telefónicas para la recolección de información primaria, la cual fue procesada para su respectivo análisis. En esta fase se pudo evidenciar que la ciudad de Ibagué presenta un entorno propicio para la operación comercial de la franquicia, además de una marcada tendencia de los habitantes hacia el consumo de bebidas saludables y un interés significativo hacia el consumo de los productos ofertados por T4. Tea for U.La última fase comprende todo lo relacionado con la interpretación de los análisis y datos recolectados con anterioridad, para la elaboración del plan de mercadeo (de alcance académico) para la empresa LATAM T-INVESTMENTS agente exclusivo de la marca T4. Tea for U. Se propusieron estrategias de marketing mix enfocadas en las variables de precio, producto, plaza, publicidad y comunicación, promoción y distribución a fin de brindar un plan de acción para el funcionamiento idóneo de la franquicia en la ciudad de Ibagué. Se concluyó que la empresa debe realizar un abordaje por medio de las redes sociales, dada la creciente actividad de la población a través de las mismas, asimismo el aprovechamiento máximo de las variables de publicidad y promoción, puesto que las demás presentan fuertes restricciones de estandarización debido al modelo de negocio de la franquicia.
URI: http://repositorio.unibague.edu.co:80/jspui/handle/20.500.12313/1140
Appears in Collections:Administración de Negocios Internacionales

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de grado.pdf
  Restricted Access
2.29 MBAdobe PDFView/Open Request a copy



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons