Publicación:
Análisis de metodologías creativas para el desarrollo de productos verdes

dc.contributor.advisorRojas Forero, Geisler Dayanies_CO
dc.contributor.authorÁvila Perdomo, Andrea Julianaes_CO
dc.creator.degreeAdministrador de Negocios Internacionales
dc.date.accessioned2019-03-14T20:47:56Z
dc.date.available2019-03-14T20:47:56Z
dc.date.issued2018
dc.descriptionLos productos verdes son aquellos bienes que buscan proteger al medio ambiente y al ser humano, creados bajo la implementación de procesos, técnicas y métodos, que corroboran a la conservación del entorno. El proyecto estuvo enmarcado en el tipo de investigación con enfoque cualitativo y alcance exploratorio, debido a que el objetivo principal de la investigación es examinar el tema de productos y negocios verdes. Por esta razón se investigaron las prácticas ambientales puestas en práctica por 5 empresas multinacionales que ofertan bienes de consumo. La información se obtuvo de informes de sostenibilidad, boletines, artículos de prensa, entre otros. Seguidamente se analizaron y categorizaron las prácticas de acuerdo a su impacto ambiental y al recurso que conservan.es_CO
dc.description.abstractGreen products are those goods that seek to protect the environment and the human being, created under the implementation of processes, techniques, and methods that corroborate the conservation of the environment. The project was framed in the type of research with a qualitative approach and exploratory scope, because the main objective of the research is to examine the issue of green products and businesses. For this reason, the environmental practices put into practice by 5 multinational companies that offer consumer goods were investigated. The information was obtained from sustainability reports, bulletins, press articles, among others. Next, the practices were analyzed and categorized according to their environmental impact and the resource they conserve.en
dc.formatPdf
dc.identifier.citationÁvila Perdomo, A.J.(2018). Análisis de metodologías creativas para el desarrollo de productos verdes. [Tesis de pregrado, Universidad de Ibagué]. http://repositorio.unibague.edu.co:80/jspui/handle/20.500.12313/576es_CO
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12313/576
dc.language.isoeses_CO
dc.publisherUniversidad de Ibaguées_CO
dc.publisher.departmentFacultad de Ciencias Económicas y Administrativas
dc.rightsCreative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Licenseen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en
dc.subjectProductos verdeses_CO
dc.subjectDesarrollo sosteniblees_CO
dc.subjectEco eficienciaes_CO
dc.subjectNegocios verdeses_CO
dc.subjectEco diseñoes_CO
dc.subjectTecnologías limpiases_CO
dc.subjectProducción limpiaes_CO
dc.subject.keywordGreen products
dc.subject.keywordSustainable development
dc.subject.keywordEco-efficiency
dc.subject.keywordGreen business
dc.subject.keywordEco-design
dc.subject.keywordClean technologies
dc.subject.keywordClean production
dc.titleAnálisis de metodologías creativas para el desarrollo de productos verdeses_CO
dc.typeTesis de pregradoes_CO
dcterms.bibliographicCitation(20 de Octubre de 2017). Obtenido de http://pordentro.pr/salud/nota/nueve-millones-de-muertes-en-2015-estuvieron-relacionadas-con-contaminacion/
dcterms.bibliographicCitationABC Sociedad. (15 de Febrero de 2018). Obtenido de https://www.abc.es/sociedad/abci-fiebre-aceite-palma-y-furtivismo-diezman-orangutanes-borneo-201802151849_noticia.html
dcterms.bibliographicCitationADEME. (1997). Composés organiques volatils : réduction des émissions de COV dans l'industrie. París: ADEME.
dcterms.bibliographicCitationAgencia de Proteccion Ambiental de los Estados Unidos. (2017). Obtenido de https://www.epa.gov/recycle/reducing-and-reusing-basics
dcterms.bibliographicCitationAguinis, H. (2011). ORGANIZATIONAL RESPONSIBILITY: DOING GOOD AND DOING WELL. Washington: American Psychological Association .
dcterms.bibliographicCitationAjzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 179-211.
dcterms.bibliographicCitationAlbino, V., Balice, A., & Dangelico, R. M. (2009). Environmental strategies and green product development: an overview on sustainability-driven companies. Business Strategy and the environment, 83–96.
dcterms.bibliographicCitationAlpina. (2017). Informe de sostenibilidad Alpina 2017.
dcterms.bibliographicCitationAlquería. (05 de junio de 2018). Obtenido de http://www.alqueria.com.co/alqueria-reduce-el-15-porciento-de-plastico/
dcterms.bibliographicCitationÁlvarez, C. A. (2011). Metodología de la investigación cualitativa y cuantitativa . Neiva : Universidad Surcolombiana .
dcterms.bibliographicCitationAmbientum. (2001). Obtenido de http://www.ambientum.com/revista/2001_36/2001_36_AGUAS/EUTR1.htm
dcterms.bibliographicCitationEl Espectador. (15 de Marzo de 2017). Obtenido de https://www.elespectador.com/noticias/medio-ambiente/cientificos-canadienses-hallan-25000-particulas-de-plastico-en-solo-un-metro-cubico-de-agua-de-mar-articulo-684627
dcterms.bibliographicCitationGestiopolis. (2012). Obtenido de https://www.gestiopolis.com/tecnicas-de-produccion-limpia-y-aseguramiento-de-la-calidad/
dcterms.bibliographicCitationHopkins, M. (2009). What the ‘Green’ Consumer Wants. MITSloan Management Review.
dcterms.bibliographicCitationConsejo de Defensa de Recursos Naturales. (11 de Marzo de 2016). Global Warming 101. Obtenido de https://www.nrdc.org/es/stories/calentamiento-global-101
dcterms.bibliographicCitationKidwell, B., & Jewell, R. D. (2003). An examination of perceived behavioral control: Internal and external influences on intention. Special Issue: Why People (Don't) Shop Online, 625-642.
dcterms.bibliographicCitationNicole, W. (2014). A Question for Women's Health: Chemicals in Feminine Hygiene Products and Personal Lubricants. Environmental Health Perspectives.
dcterms.bibliographicCitationBalderjahn. (1986). Personality variables and environmental attitudes as predictors of ecologically responsible consumption patterns . Journal of Business Research , 51-56.
dcterms.bibliographicCitationMadge, P. (1997). A Critical Condition: Design and Its Criticism. The MIT Press, 44-54.
dcterms.bibliographicCitationKL O'Brien, R. L. (2000). Double exposure: Assessing the impacts of climate change within the context of economic globalization. ScienceBase, 221-232.
dcterms.bibliographicCitationBarbarossa, C., & Pastore, A. (2015). Why environmentally conscious consumers do not purchase green products: A cognitive mapping approach. Qualitative Market Research: An International Journal, 188-209.
dcterms.bibliographicCitationLin, P.-C., & Huang, Y.-H. (2012). The influence factors on choice behavior regarding green products based on the theory of consumption values. Journal of Cleaner Production, 11-18.
dcterms.bibliographicCitationGrant, J. (2009). The Green Marketing Manifesto. John Wiley & Sons Ltd.
dcterms.bibliographicCitationOrtega, F. R. (1999). Diccionario de medio ambiente y materias afines. Madrid : Confemetal.
dcterms.bibliographicCitationBaumann, H., Boons, F., & Bragd, A. (2002). Mapping the green product development field: engineering, policy and business perspectives. Sweden: El Sevier.
dcterms.bibliographicCitationWebster, J. F. (1975). Determining the Characteristics of the Socially Conscious Consumer. Journal of Consumer Research, 188-196.
dcterms.bibliographicCitationBecerra, L. L. (21 de Septiembre de 2018). Obtenido de http://www.fedeorganicos.com/en-colombia-exportamos-95-de-la-produccion-organica/
dcterms.bibliographicCitationRoberts, J. A. (1993). Sex differences in socially responsible consumers’ behavior. Texas: Baylor University.
dcterms.bibliographicCitationLevinson, & Sean. (10 de Abril de 2013). Calentamiento Global: Sobrepoblación Y Contaminación. Elite Daily.
dcterms.bibliographicCitationCorresponsables. (19 de Enero de 2017). Obtenido de http://mexico.corresponsables.com/actualidad/solo-2-empresas-latinoamericanas-dentro-de-las-100-empresas-mas-sostenibles-del-mundo
dcterms.bibliographicCitationDesarrollo Sostenible. (27 de Septiembre de 2006). Obtenido de https://desarrollosostenible.wordpress.com/2006/09/27/informe-brundtland/
dcterms.bibliographicCitationComisión Europea. (2001). Libro Verde: Fomentar un marco europeo para la responsabilidad Social de las empresas. Bruselas.
dcterms.bibliographicCitationExcell, C. (28 de Septiembre de 2015). World Resources Institute. Obtenido de http://www.wri.org/blog/2015/09/order-solve-pollution-we-must-first-solve-governance-challenges
dcterms.bibliographicCitationMurray, J. (2017). La guía BusinessGreen para los ODS: SDG12 - Consumo y producción responsables. Business Green.
dcterms.bibliographicCitationLa Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2011). OECD. Recuperado el 2017, de http://www.oecd.org/general/whatisgreengrowthandhowcanithelpdeliversustainabledevelopment.htm
dcterms.bibliographicCitationMinisterio de Ambiente y desarrollo sostenible Colombia. (2014). Plan nacional de negocios verdes. Bogotá: ASOCARS.
dcterms.bibliographicCitationTanner, C., & Kast, S. W. (2003). Promoting Sustainable Consumption: Determinants of Green Purchases by Swiss Consumers. Psychology and Marketing, 883– 902.
dcterms.bibliographicCitationBoothroyd, G. (1994). Product design for manufacture and assembly. Computer-Aided Design, 505-520.
dcterms.bibliographicCitationServicio de Información sobre Sensibilidad Química Múltiple y Salud Ambiental. (2007). Obtenido de https://www.sensibilidadquimicamultiple.org/2007/05/los-contaminantes-orgnicos-persistentes_25.html
dcterms.bibliographicCitationGrupo Nutresa. (2018). Nutresa. Obtenido de https://www.gruponutresa.com/sostenibilidad/nuestra-gestion-en-sostenibilidad/
dcterms.bibliographicCitationHenion, K. E., Kinnear, T. C., & Association, A. M. (1976). Ecological marketing. Chicago: American Marketing Association.
dcterms.bibliographicCitationColombina. (2016). Colombia. Obtenido de http://sostenibilidad.colombina.com/es/estrategia-de-empaques.php
dcterms.bibliographicCitationPapanek, V. (1995). The Green Imperative: Ecology and Ethics in Design and Architecture. Thames and Hudson Ltd.
dcterms.bibliographicCitationPosch, A. a. (2007). "Regionale Verwertungsnetzwerke und industrielle Symbiosen. 265-277.
dcterms.bibliographicCitationLaroche, M., Bergeron, J., & Forleo, G. B. (2001). Targeting consumers who are willing to pay more for environmentally friendly products. Journal of Consumer Marketing, 503-520.
dcterms.bibliographicCitationStraughan, R. D., & Roberts, J. A. (1999). Environmental segmentation alternatives: a look at green consumer behavior in the new millennium. Journal of Consumer Marketing.
dcterms.bibliographicCitationMinisterio del medio ambiente Colombia. (2017). Recuperado el 2017, de http://www.minambiente.gov.co/index.php/negocios-verdes-y-sostenibles/herramientas-para-la-competitividad-y-promocion-de-los-negocios-verdes/plan-nacional-de-negocios-verdes#documento-interés
dcterms.bibliographicCitationWC, & Lee, R. T. (2010). Green product purchase intention: Some insights from a developing country.
dcterms.bibliographicCitationJansson, H. (11 de Marzo de 2016). Obtenido de https://www.nrdc.org/stories/global-warming-101
dcterms.bibliographicCitationW, Z., KJ, C., O, X., & BL, A. (2010). The impact of perceived value on behavior intention: An Empirical Study . Journal of Global Bussiness Management .
dcterms.bibliographicCitationNutresa. (2016). Obtenido de http://informe2016.gruponutresa.com/compromiso-ambiental/gestion-de-residuos/
dcterms.bibliographicCitationMarkham, A. (1994). A Brief History of Pollution. London: Earthscan.
dcterms.bibliographicCitationFondo Mundial para la Naturaleza. (2005).
dcterms.bibliographicCitationMagali A. Delmas, L. E. (2014). Eco-Labeling Strategies and Price-Premium: The Wine Industry Puzzle. Business & Society, 6–44.
dcterms.bibliographicCitationDaruma. (25 de Agosto de 2016). Obtenido de http://darumasoftware.com/gestion/alpina-primera-empresa-sello-sostenibilidad-icontec/
dcterms.bibliographicCitationColombina. (2017). Informe de sostenibilidad. Cali: Colombina.
dcterms.bibliographicCitationMADS. (2017). Portafolio de Bienes y Servicios de Negocios Verdes . Bogotá.
dcterms.bibliographicCitationFuller, D. A. (1999). Sustainable Marketing: Managerial - Ecological Issues. Sage Publications.
dcterms.bibliographicCitationEllen Macarthur Foundation. (2017). Obtenido de https://www.ellenmacarthurfoundation.org/circular-economy/overview/concept
dcterms.bibliographicCitationKuhndt, M. (2002). Separando el bienestar del uso de la naturaleza: de la teoría a la práctica. Berlín: Instituto Wuppertal.
dcterms.bibliographicCitationPlan Nacional de Negocios Verdes . (2016). Obtenido de http://www.minambiente.gov.co/images/NegociosVerdesysostenible/pdf/plan_de_negocios_verdes/Plan_Nacional_de_Negocios_Verdes.pdf
dcterms.bibliographicCitationTravesia Pirenaica. (21 de Marzo de 2018). Obtenido de https://travesiapirenaica.com/problema-plastico-en-el-medio-ambiente/
dcterms.bibliographicCitationCandace, P., Chon-Lin, G. O., & Richmond, D. (1993). Explorando a los consumidores verdes en una cultura oriental: el papel de los factores de mezcla personales y de marketing. En Avances en la investigación del consumidor (págs. 488-493). Singapur: Universidad Nacional de Singapur.
dcterms.bibliographicCitationBiel, A., & Thøgersen, J. (2007). Activation of social norms in social dilemmas: A review of the evidence and reflections on the implications for environmental behaviour. Journal of Economic Psychology , 93-112.
dcterms.bibliographicCitationMiller, G. T. (1990). Living in the environment: An introduction to environmental science. Wadsworth Pub.
dcterms.bibliographicCitationMadge, P. (1997). Ecological Design: A New Critique. Design Issues, 44-54.
dcterms.bibliographicCitationKarlsson, R. a. (2006). EcoDesign: what's happening? An overview of the subject area of EcoDesign and of the papers in this special. Journal of Cleaner Production 14, 291-1298.
dcterms.bibliographicCitationComisión Mundial sobre el Medio Ambiente y el Desarrollo. (1984). Nuestro Futuro Común. Oxford University Press.
dcterms.bibliographicCitationGade, M. (25 de Abril de 2017). WWF. Obtenido de https://www.worldwildlife.org/press-releases/report-fortune-500-companies-accelerating-renewable-energy-energy-efficiency-efforts
dcterms.bibliographicCitationRegional Activity Centre. (2016). Obtenido de http://www.cprac.org/es/sostenible/produccion/mas-limpia
dcterms.bibliographicCitationThierry, M., Salomon, M., Van Nunen, J., & Wassenhove, L. V. (1995). Problemas estratégicos en la gestión de recuperación de productos. 114-136.
dcterms.bibliographicCitationBoks, C. (2006). The soft side of ecodesign. Journal of Cleaner Production 14, 1346-1356.
dcterms.bibliographicCitationWang, H.-Y., Liao, C., & Yang, L.-H. (2013). What Affects Mobile Application Use? The Roles of Consumption Values. International Journal of Marketing Studies , 11-22.
dcterms.bibliographicCitationAmercian Marketing Association. (2014). AMA. Obtenido de https://www.ama.org/resources/Pages/Dictionary.aspx?dLetter=G
dcterms.bibliographicCitationOCDE. (1997). Glossary of Environment Statistics, Studies in Methods. New York . Obtenido de https://stats.oecd.org/glossary/detail.asp?ID=2988
dcterms.bibliographicCitationRedacción Medio ambiente. (15 de Marzo de 2017). Científicos canadienses hallan 25.000 partículas de plástico en solo un metro cúbico de agua de mar. El Espectador.
dcterms.bibliographicCitationWebb, & J., L. A. (2005). The effects of corporate social responsibility and price on consumer responses. Georgia: Georgia State University.
dcterms.bibliographicCitationIntroduction to the Eco-Design Methodology and the Role of Product Carbon. (2014). En E. Sanyé-Mengual, & R. Farreny, Assessment of Carbon Footprint in Different Industrial Sectors, Volume 1 (págs. 1-24). Springer.
dcterms.bibliographicCitationF.L, S. (1992). Marketing green products in the triad. Columbia J World Bus .
dcterms.bibliographicCitationMinisterio Ambiente y Desarrollo Sostenible. (2013). Obtenido de http://www.minambiente.gov.co/index.php/asuntos-ambientales-sectorial-y-urbana
dcterms.bibliographicCitationFibras y Normas de Colombia. (2018). Obtenido de https://www.fibrasynormasdecolombia.com/terminos-definiciones/etapas-del-proceso-tratamiento-aguas-residuales/#Etapa_primaria
dcterms.bibliographicCitationColombina. (2017). Obtenido de http://www.colombina.com/corporativo/acerca.php
dcterms.bibliographicCitationDefinición . (2018). Obtenido de https://definicion.de/consumidor/
dcterms.bibliographicCitationKenbipedia. (2018). Obtenido de http://www.kenbi.eu/kenbipedia_3.php
dcterms.bibliographicCitationF.L, S. (1992). Marketing green products in the triad. Columbia: The Columbia Journal of World Business.
dcterms.bibliographicCitationEco Pole. (2016). Obtenido de https://www.eco-conception.fr/
dcterms.bibliographicCitationEuropean Commission DG Joint Research Centre. (2007). PRODUCT ECODESIGN AND MATERIALS: CURRENT STATUS AND FUTURE PROSPECTS. Grenoble.
dcterms.bibliographicCitationJuien, D. F. (2009). What do we really know about green products? Summary and meta-analysis of 30 years of research. International Nonprofit and Social Marketing Conference, (pág. 10).
dcterms.bibliographicCitationKanchan, U., Kumar, N., & Gupta, A. (2015). GREEN BUSINESS- Way to achieve globally sustainable competitive advantage. Journal of Progressive Research in Social Sciences, 92-100.
dcterms.bibliographicCitationBelz, F.-M., & Peattie, K. (2012). Sustainability Marketing: A Global Perspective. John Wiley & Sons Inc.
dcterms.bibliographicCitationCharlotte Leire, Å. (2005). Product-related environmental information to guide consumer purchases – a review and analysis of research on perceptions, understanding and use among Nordic consumers. Journal of Cleaner Production, 1061-1070.
dcterms.bibliographicCitationEl Tiempo. (20 de Febrero de 2018). El Tiempo. Obtenido de http://www.eltiempo.com/economia/empresas/reconocimiento-a-sostenibilidad-de-empresa-colombina-185218
dcterms.bibliographicCitationCrespi, J. M. (2005). Eco-labelling economics: Is public involvement necessary? Iowa: Iowa State University.
dcterms.bibliographicCitationKaiser, F. G., & Gutscher, H. (2003). The proposition of a general version of the theory of planned behavior: predicting ecological behavior. Journal of Applied Social Psychology , 586-603.
dcterms.bibliographicCitationUICN. (08 de Junio de 2017). Unión Internacional para la Conservación de la Naturaleza. Obtenido de https://www.iucn.org/es/news/secretariat/201706/la-pesca-excesiva-y-la-disminuci%C3%B3n-de-los-arrecifes-de-coral-amenazan-las-pesquer%C3%ADas-de-las-islas-del-pac%C3%ADfico-y-el-caribe-%E2%80%93-informa-la-uicn
dcterms.bibliographicCitationSirotnik, Bockman, S., & B, R. (2009). Going green - from left to center stage: An empirical perspective. Journal orf the American Academy of Business.
dcterms.bibliographicCitationMinambiente Colombia. (2018). Obtenido de http://www.minambiente.gov.co/index.php/ministerio/objetivos-y-funciones
dcterms.bibliographicCitationOrganic Cosmetic Market. (2008). Obtenido de http://www.beautytipshub.com/organic-cosmetics/organic-cosmeticmarket.html
dcterms.bibliographicCitationISO 14006. (2012). ISO 14006 Gestión ambiental del proceso de diseño y desarrollo: Ecodiseño.
dcterms.bibliographicCitationSánchez, M. d. (27 de Junio de 2018). Obtenido de https://www.asuntoslegales.com.co/consultorio/emergencia-ambiental-en-rellenos-sanitarios-quien-responde-2743037
dcterms.bibliographicCitationTabernero, C., & Hernández, B. (1997). Motivación para el consumo ecológico responsableen estudiantes universitarios. Revista electrónica de motivación y emoción, 109-123.
dcterms.bibliographicCitationBarde, J.-P. (1987). The Promotion and diffusion of clean technologies in industry. Environment monographs / OECD.
dcterms.bibliographicCitationTecnologías limpias, un desafío para la industria y otro desafío más. (2000). Ediciones Ademe.
dcterms.bibliographicCitationAmerican Cancer Society . (28 de Mayo de 2014). Obtenido de https://www.cancer.org/cancer/cancer-causes/cosmetics.html
dcterms.bibliographicCitationCorbett, C. (12 de Enero de 2012). Cadena de Suministro verde como motor de excelencia operativa. (Sintec, Entrevistador)
dcterms.bibliographicCitationLee, K. (2008). Opportunities for green marketing: young consumers. Marketing Intelligence & Planning, 573-586.
dcterms.bibliographicCitationShrum, L. J., McCarty, J. A., & Lowrey, T. M. (1995). Buyer Characteristics of the Green Consumer and Their Implications for Advertising Strategy. Journal of Advertising, 71-82.
dcterms.bibliographicCitationLa FM . (3 de Mayo de 2018). Programa de Generación de Negocios Verdes logró ventas por $118.000 millones en el último año.
dcterms.bibliographicCitationMackenzie, D. (1997). Green Design: Design for the environment. London: Laurence King Publishing.
dcterms.bibliographicCitationNutresa. (2016). Obtenido de https://www.gruponutresa.com/sostenibilidad/reducir-el-impacto-ambiental-de-las-operaciones-y-productos/
dcterms.bibliographicCitationBei, L.-T., & Simpson, E. M. (1995). The Determinants of Consumers' Purchase Decisions For Recycled Products: an Application of Acquisition-Transaction Utility Theory. Advances in Consumer Research , 257-261.
dcterms.bibliographicCitationAmerica Retail. (19 de Julio de 2018). Obtenido de https://www.america-retail.com/sostenibilidad/sostenibilidad-natura-obtiene-la-certificacion-uebt-para-la-linea-ekos/
dcterms.bibliographicCitationEl País . (22 de Agosto de 2017). Por qué deberíamos declararle la guerra a la ropa de poliéster. Obtenido de https://smoda.elpais.com/moda/actualidad/por-que-deberiamos-declararle-la-guerra-al-poliester/
dcterms.bibliographicCitationMay A.Massouda, R. F.-F. (2010). Drivers, barriers and incentives to implementing environmental management systems in the food industry: A case of Lebanon. Libano: American University of Beirut.
dcterms.bibliographicCitationIDSA. (1992). 12 Facts of Ecological Design. Innovation Special, 1.
dcterms.bibliographicCitationWernick, & K, I. (1996). Materialization and Dematerialization: Measures and Trends. The journal of the American Academy of Arts and Sciences, 171-198.
dcterms.bibliographicCitationLa República . (08 de Febrero de 2018). Obtenido de https://www.larepublica.co/responsabilidad-social/anuario-robecosam-incluyo-a-11-empresas-colombianas-2597408
dcterms.bibliographicCitationCobra, M. (1997). Marketing Básico: Uma abordagem brasileira. Sao Paulo: Atlas.
dcterms.bibliographicCitationRoy, R. W. (1996). Innovative Product Development. Innovation: Design, Environment and Strategy.
dcterms.bibliographicCitationCleetus, R. (2010). Union of Concerned Scientists' Clean Technology Initiative. Cambridge.
dcterms.bibliographicCitationSreena, N., Purbey, S., & Sadarangani, P. (2018). Impact of culture, behavior and gender on green purchase intention. Journal of Retailing and Consumer Services, 177-189.
dcterms.bibliographicCitationStephen F. Hamilton, D. Z. (2005). From Green Markets to Black Markets: Environmental Regulation, Illicit Behavior, and Equilibrium Fraud. California.
dcterms.bibliographicCitationISO 14062. (2002). Environmental Management e Integrating Environmental. Iso Bulletin.
dcterms.bibliographicCitationJ, B., N, J., & D, K. (2011). An Exploratory study into the factors impeding ethical . Journal of Business Ethics .
dcterms.bibliographicCitationProgramme United Nations Environment. (1998). THE ROLE OF PRODUCT SERVICE SYSTEMS IN A SUSTAINABLE SOCIETY.
dcterms.bibliographicCitationÖkodesign von Produkten. (2005). Ökodesign von Produkten. Berlín.
dcterms.bibliographicCitationIDEAM. (2014). Obtenido de http://www.ideam.gov.co/web/contaminacion-y-calidad-ambiental/inventario-pcb
dcterms.bibliographicCitationOttman, J. (1992). Industry's response to green consumerism. J Bus Strategy.
dcterms.bibliographicCitationNRDC. (14 de Mayo de 2018). Obtenido de https://www.nrdc.org/stories/water-pollution-everything-you-need-know#whatis
dcterms.bibliographicCitationEco Estrategia . (2004). Obtenido de http://www.ecoestrategia.com/articulos/convenios/articulos/convenio04.html
dcterms.bibliographicCitationCentro Nacional de Referencia (COP). (2016). Obtenido de http://www.cnrcop.es/gc/informate/convenio-de-estocolmo/
dcterms.bibliographicCitationEl País . (5 de Junio de 2018). Obtenido de https://elpais.com/elpais/2018/06/04/album/1528103039_448432.html
dcterms.bibliographicCitationSu, C. S., Shih, C. T., & Hsu, S. C. (2014). Measuring the Risk Degree of the Green Supply Chain Management System Based Fuzzy Preference Relations. Applied Mechanics and Materials, 1322-1325.
dcterms.bibliographicCitationTibben-Lembke, Rogers, D. S., & S., R. (1998). Retroceder: Tendencias y prácticas de la logística inversa. Nevada: Centro de Gestión Logística.
dcterms.bibliographicCitationRakowski, L. (28 de Septiembre de 2017). Network for Business Sustainability . Obtenido de https://nbs.net/p/four-factors-influence-consumers-purchase-of-green-prod-470f9d70-580c-4405-b2dc-77154bb57562
dcterms.bibliographicCitationEl Tiempo. (27 de Septiembre de 2018). Obtenido de https://www.eltiempo.com/vida/medio-ambiente/campana-estiempodeactuar-que-promueve-el-reciclaje-como-fuente-de-empleo-274290
dcterms.bibliographicCitationBBC News. (12 de Marzo de 2017). ¿Sabes cuál es la industria más contaminante después de la del petróleo? Obtenido de BBC World: https://www.bbc.com/mundo/noticias-39194215
dcterms.bibliographicCitationEverything Connects. (Noviembre de 2013). Obtenido de http://www.everythingconnects.org/overpopulation-effects.html
dcterms.bibliographicCitationFAO. (Junio de 2002). Las buenas Prácticas agrícolas . Obtenido de http://www.fao.org/ag/esp/revista/faogapes.pdf
dcterms.bibliographicCitationT.Ramayah, JWC, L., & Mohamad. (2010). Green product purchase intention: Some insights from a developing country. Penang : Universiti Sains Malaysia.
dcterms.bibliographicCitationGalindo, M. (2016). Ecoesmas. Obtenido de http://ecoesmas.com/ecodiseno-10-principios-10-ejemplos/
dcterms.bibliographicCitationSociedad Pública de Gestión Ambiental . (2000). MANUAL PRÁCTICO DE ECODISEÑO. Madrid: IHOBE, S.A.
dcterms.bibliographicCitationJay Polonsky, M., Winston, W., & Mintu-Wimsatt, A. T. (1997). Environmental Marketing: Strategies, Practice, Theory, and Research (Haworth Marketing Resources). New York : The Haworth Press.
dcterms.bibliographicCitationMinambiente Colombia. (2017). Obtenido de http://www.minambiente.gov.co/index.php/component/content/article/436-plantilla-bosques-biodiversidad-y-servicios-ecosistematicos-29
dcterms.bibliographicCitationPalevich, R. (2012). The lean sustainable supply chain : how to create a green infrastructure with lean technologies. London: Pearson Education.
dcterms.bibliographicCitationUnipymes. (07 de Marzo de 2018). Obtenido de https://www.unipymes.com/alpina-empresa-estrategica-en-sostenibilidad-segun-la-car-y-los-andes/
dcterms.bibliographicCitationComisión Europea. (04 de Noviembre de 2010). Obtenido de http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2010:0597:FIN:es:PDF
dcterms.bibliographicCitationSostenibilidad . (Marzo de 2018). Obtenido de https://www.sostenibilidad.com/cambio-climatico/gases-efecto-invernadero-influyen-calentamiento-global/
dcterms.bibliographicCitationEl Tiempo. (21 de Marzo de 2018). Obtenido de https://www.eltiempo.com/economia/empresas/alqueria-recibe-inyeccion-de-cfi-del-banco-mundial-196748
dcterms.bibliographicCitationBélis-Bergouignan, M.-C. (2004). Trajectories towards clean technologies: the example of Volatile Organic Compound. Ecological Economics, 201-220.
dcterms.bibliographicCitationLuiz Lopes, E., & Da Silva, D. (2010). Não Te Conheço Bem Mas Já Gostei de Você: O Efeito da Marca na Negligência. Universidade Nove de Julho.
dcterms.bibliographicCitationNutresa. (2016). Compromiso Ambiental. Obtenido de http://informe2016.gruponutresa.com/compromiso-ambiental/cambio-climatico/
dcterms.bibliographicCitationRevista Diners. (27 de Agosto de 2014). Revista Diners. Obtenido de https://revistadiners.com.co/actualidad/18065_las-empresas-que-le-apuestan-al-medio-ambiente/
dcterms.bibliographicCitationRevista Diners . (27 de Agosto de 2014). Obtenido de Revista Diners : https://revistadiners.com.co/actualidad/18065_las-empresas-que-le-apuestan-al-medio-ambiente/
dcterms.bibliographicCitationEniscuola. (Marzo de 2008). Obtenido de http://www.eniscuola.net/en/argomento/biodiversity1/biological-diversity/what-is-biodiversity/
dcterms.bibliographicCitationICONTEC. (2016). Obtenido de http://www.icontec.org/Ser/EvCon/Paginas/CC/cn.aspx
dcterms.bibliographicCitationKate T Fletcher, P. A. (2001). The Dominant Stances on Ecodesign: A Critique. 15-25.
dcterms.bibliographicCitationMonteiro, T. A., Giuliani, A. C., Cavazos-Arroyo, J., & Kassouf. (2015). MEZCLA DEL MARKETING VERDE: UNA PERSPECTIVA TEÓRICA. Cuadernos del CIMBAGE, 103-126.
dcterms.bibliographicCitationBoada Ortiz, A., Rocchi, S., & Kuhndt, M. (2005). Negocios y Sostenibilidad. Bogotá: Politécnico Grancolombiano.
dcterms.bibliographicCitationCorporación para la investigación socioeconómica de Colombia. (2001). Empresa y Medio Ambiente . Cali : CDEE - Universidad Icesi.
dcterms.bibliographicCitationFood and Agriculture Organization. (18 de Agosto de 2016). Obtenido de http://www.fao.org/fao-who-codexalimentarius/about-codex/es/
dcterms.bibliographicCitationIAGUA. (2018). Obtenido de https://www.iagua.es/noticias/ep/cuales-son-desafios-sector-agua-escasez
dcterms.bibliographicCitationRevista Diners. (27 de Agosto de 2014). Obtenido de https://revistadiners.com.co/actualidad/18065_las-empresas-que-le-apuestan-al-medio-ambiente/
dcterms.bibliographicCitationDrioli, A. B. (2008). Membranes in Clean Technologies. Theory and Practice. Berlin : WILEY-VCH Verlag GmbH & Co.
dcterms.bibliographicCitationNatura. (2014). Natura. Obtenido de http://www.natura.com.co/natura/Sustentabilidad
dcterms.bibliographicCitationMin Ambiente Colombia. (2017). Minambiente . Obtenido de http://www.minambiente.gov.co/index.php/component/content/article/1705-plantilla-asuntos-ambientales-y-sectorial-y-urbana-sin-galeria-69#enlaces
dcterms.bibliographicCitationUNFCCC. (2014). Obtenido de http://unfccc.int/portal_espanol/informacion_basica/la_convencion/items/6196.php
dcterms.bibliographicCitationEl Universal. (31 de Mayo de 2017). Obtenido de http://www.eluniversal.com.co/opinion/editorial/el-dia-mundial-de-la-leche-12599
dcterms.bibliographicCitationMadge, P. (2011). Ecological Design: A New Critique. Design Issues, 44-54.
dcterms.bibliographicCitationEcologistas en Acción. (14 de Marzo de 2011). Obtenido de https://www.ecologistasenaccion.org/?p=20061
dcterms.bibliographicCitationBoada Ortiz, A., Rocchi, S., & Kuhndt, M. (2005). NEGOCIOS Y SOSTENIBILIDAD MÁS ALLÁ DE LA GESTIÓN AMBIENTAL. Bogotá: Politécnico Grancolombiano.
dcterms.bibliographicCitationNOAA. (2016). State of the climate:Global Climate Report 2015.
dcterms.bibliographicCitationDevelopment of Clean Technology Concept. (2008). En A. Koltuniewicz, & E. Drioli, Membrane in Clean Technologies: Theory and Practice, Vol. 1 (págs. 1- 16 ). Berlín: Wiley-VCH.
dcterms.bibliographicCitationDagher, G. K., & Itani, O. (2014). Factors influencing green purchasing behaviour: Empirical evidence from the Lebanese consumers. Journal of Consumer Behaviour , 188-195.
dcterms.bibliographicCitationBucaramanga Extra. (12 de Septiembre de 2018). Obtenido de http://bucaramanga.extra.com.co/noticias/ciencia/ecolog%C3%ADa/la-costa-pacifica-colombiana-mas-limpia-gracias-colombina-458817
dcterms.bibliographicCitationFinch, J. E. (2005). The Impact of Personal Consumption Values and Beliefs on Organic Food Purchase Behavior. Journal of Food Products Marketing, 63-76.
dcterms.bibliographicCitationIso Tools. (26 de Julio de 2016). Obtenido de https://www.isotools.org/2016/07/26/que-es-un-sistema-de-gestion-ambiental/
dcterms.bibliographicCitationDahl, R. (2010). Green Washing, Do You Know What You’re Buying? Environmental Health Perspectives , 246-252.
dcterms.bibliographicCitationComisión Bruntland . (1987).
dcterms.bibliographicCitationApina. (2018). Alpina. Obtenido de http://corporativo.alpina.com.co/quienes-somos/premios-y-reconocimientos/
dcterms.bibliographicCitationMinisterio de Ambiente, Vivienda y Desarrollo Territorial Colombia . (2011). Política Nacional de Producciòn y Consumo. Bogotá : Dirección de Desarrollo Sectorial Sostenible.
dcterms.bibliographicCitationMares, A. (25 de Enero de 2018). Fashion Network . Obtenido de http://mx.fashionnetwork.com/news/Natura-recibe-la-distincion-de-empresa-mas-sostenible-de-America-Latina,940703.html#.W4VN_c5KjIU
dcterms.bibliographicCitationWinston, W., & Mintu-Wimsatt, A. T. (1997). Environmental Marketing: Strategies, Practice, Theory, and Research. New York: The haworth Press.
dcterms.bibliographicCitationSheth, J. N., Newman, B. I., & Gross, B. L. (1991). Why we buy what we buy: A theory of consumption values. Journal of Business Research, 159-170.
dcterms.bibliographicCitationPortafolio. (13 de Septiembre de 2017). Obtenido de https://www.portafolio.co/economia/circular-estamos-botando-dinero-a-la-caneca-509684
dcterms.bibliographicCitationLash, J., & Wellington, F. (2007). Competitive Advantage on a Warming Planet. Washington: Harvard Business School Pub.
dcterms.bibliographicCitationSrivastava, S. K. (2007). Gestión de la cadena de suministro verde: una revisión de la literatura de vanguardia. International Journal Of Management Reviews , 53-80.
dcterms.bibliographicCitationMarc J. Epstein, M.‐J. R. (2006). Using ISO 14000 for improved organizational learning and environmental management. Environmental Quality Management , 21-30.
dcterms.bibliographicCitationMinCIT. (15 de Octubre de 2013). Obtenido de http://www.mincit.gov.co/publicaciones/8150/sistema_de_gestion_ambiental_mincit_bajo_la_ntc_iso_14001_2004
dcterms.bibliographicCitationRocchi, s. (1995). Ecodesign and waste minimization. Barcelona.
dcterms.bibliographicCitationMcDonagh, P., & Clark, A. (1995). Comunicaciones corporativas sobre sostenibilidad: Convertir empresas inteligentes en empresas iluminadas. Greener Management International , 49-62.
dcterms.bibliographicCitationRogers, D. S., & Tibben-Lembke, R. S. (1998). Reverse Logistics Trends and Practices. Nevada: Reno.
dcterms.bibliographicCitationGHG Protocol . (2010). Obtenido de https://ghgprotocol.org/about-us
dcterms.bibliographicCitationFreeman, E. (2010). Strategic Management . New York: Cambridge University Press.
dcterms.bibliographicCitationJoshi, Y., & Rahman, Z. (2015). Factors Affecting Green Purchase Behaviour and Future Research Directions. International Strategic Management Review, 128-143.
dcterms.bibliographicCitationArmitage, C. J., & Conner, M. (1999). Distinguishing Perceptions of Control From Self‐Efficacy: Predicting Consumption of a Low‐Fat Diet Using the Theory of Planned Behavior. Journal of Applied Social Psychology, 72-90.
dcterms.bibliographicCitationONUDI. (Junio de 2008). ORGANIZACION DE LAS NACIONES UNIDAS PARA EL DESARROLLO INDUSTRIAL. Obtenido de https://www.unido.org/sites/default/files/2008-06/1-Textbook_0.pdf
dcterms.bibliographicCitationJavvadi, L. (2015). Introduction to Product Lifecycle Management. New York : Mphasis .
dcterms.bibliographicCitationNishitani, K. (2009). Demand for ISO 14001 adoption in the global supply chain: An empirical analysis focusing on environmentally conscious markets. Hiroshima: Hiroshima University.
dcterms.bibliographicCitationWHO. (Octubre de 2016). WHO. Obtenido de http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs225/es/
dcterms.bibliographicCitationSweeney, J. C., & Soutar, G. N. (2001). Consumer perceived value: The development of a multiple item scale. Journal of Retailing, 203-220.
dcterms.bibliographicCitationWater Organization. (2017). Obtenido de https://water.org/our-impact/water-crisis/
dcterms.bibliographicCitationAmbika Zutshi, A. S. (2002). A study of the environmental management system (EMS) adoption process within Australasian organisations—2. Role of stakeholders. Caulfield East: Department of Management, Monash University.
dcterms.bibliographicCitationPortafolio. (23 de Diciembre de 2010). Obtenido de http://www.portafolio.co/economia/finanzas/produccion-consumo-sostenible-moda-193298
dspace.entity.typePublication
Archivos
Bloque original
Mostrando1 - 3 de 3
Cargando...
Miniatura
Nombre:
Trabajo de grado.pdf
Tamaño:
1.3 MB
Formato:
Adobe Portable Document Format
Descripción:
Cargando...
Miniatura
Nombre:
Anexo.xlsx
Tamaño:
25.32 KB
Formato:
Microsoft Excel XML
Descripción:
Cargando...
Miniatura
Nombre:
Autorización publicación.pdf
Tamaño:
634.94 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format
Descripción:
Bloque de licencias
Mostrando1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
license.txt
Tamaño:
134 B
Formato:
Item-specific license agreed upon to submission
Descripción: