Examinando por Materia "Investigación de mercado"
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- PublicaciónAcceso abiertoFormulacion de un plan de mercadeo para la empresa universal de juegos y entretenimiento SAS "UJE" para el año 2024(Universidad de Ibagué, 2024-02-21) Pacheco Buitrago, Maria Fernanda; Yate Vela, Ingrid Paola; Garcia Ortiz, Paula AndreaEl presente trabajo de grado tiene como finalidad presentar ante la empresa UJE SAS la situación Real de la empresa en el sector que pertenece de juegos y mediante un Documento que en rute a cumplir los objetivos propuestos, Este trabajo comprende un Estudio de la investigación de mercados desde el punto de vista de la demanda (perfil Del consumidor), aplicado en las 8 ciudades donde están presentes ( entre los 11 centros de entretenimiento de Cartagena, Cali, Pereira, Tuluá, Ibagué, Santa marta, Cajamarca, Neiva) y que identificó y analizó las tendencias generales de consumos, el Perfil del consumidor, necesidades, la satisfacción del servicio, gustos y preferencias de producto, con el fin identificar oportunidades y tendencias del mercado. Por consiguiente y con la información obtenida se procedió analizar la situación interna y externa de la empresa a través de métodos de análisis como la matriz MEFÉ (Matriz de Evaluación de Factores Externos), MEFI (Matriz de Evaluación de Factores Internos), el análisis de los stakeholders, la matriz de competitividad, las cinco fuerzas de Porter y, por último se desarrolló la matriz DOFA, en busca de estrategias que permitan contrarrestar los impactos negativos y restructurar los aspectos que apoyen e impulsen al crecimiento y visibilidad de la empresa en el mercado, esta industria es altamente competitiva, por ende, la identificación de nuevas tendencias, y la consolidación de colaboraciones estrategias son una oportunidad clave para garantizar el éxito a corto y a largo plazo, a través de diferentes estrategias y tácticas que sean adecuadas para la empresa para potenciar las ventas y fortalecer la competitividad en el sector de juegos de suerte y azar.
- PublicaciónAcceso abiertoPlan de expansión comercial para empresa La Ingecom- CO SAS en el municipio de Ibagué – Tolima(Universidad de Ibagué., 2020) Bustos Bocanegra, María Del Pilar; Penagos Sanchez, Lina AlexsandraThe strategic planning and the market study are tools of high value for the companies that apply them correctly, for this reason the present work of investigation looks for from an analysis of sector and a market investigation, to establish the advantages and disadvantages to which the company INGECOM.CO S.A.S. faces like distributor of products and inputs for sewage and aqueducts. Through the application of a data collection instrument on a non-probabilistic sample of companies in the hardware sector in the city of Ibagué, strategic lines, marketing and advertising, distribution, after-sales and an estimate of investment needs, were established for the design of a commercial expansion plan that would allow the company INGECOM.CO S.A.S to increase its market share in a period of four years.
- PublicaciónAcceso abiertoPlan de marketing para la empresa proveedora de internet Netwire Comunicaciones para el año 2020 en la ciudad de Ibagué(Universidad de Ibagué., 2020) Castrillon Vera, Juan David; García Ortiz, PaulaThe lack of internet connection coverage is one of the biggest problems that Colombia presents, because no department in the country has managed to reach 100% of the service, due to different aspects such as: social, economic and others. In relation to the above, the department of Tolima had a 2.6% expansion in its internet coverage throughout the region, which means that the number of new users and infrastructure doubled, likewise, the city of Ibagué has a fixed broadband internet service with a coverage of 19.07%, according to data from the Ministry of ICT. This implies the possibility of new companies entering the sector to offer their service and supply the population's demand for the lack of coverage in the city. The objective of this work is to design a marketing plan for the Internet provider company Netwire communications to increase sales in the city of Ibagué by 2020. To this end, the research question is the following: What are the strategies effective marketing strategies to increase the sales level of the Internet provider company Netwire communications by the year 2020 ?, which will be developed through a series of processes stipulated by dominant academics on the subject, which are: market research environment analysis, competitive analysis, internal analysis, SWOT matrix and marketing plan. The research question is answered through a questionnaire online to the respondents. The responses received show which internet company is best positioned in the minds of customers when choosing a provider, the purchasing behavior of users by identifying variables such as quality, price, coverage and promotions at the time of purchasing the Internet service. Another aspect is the dedication to the type of activities and at what time of the day they develop them and, finally, it was identified that the study company is little known among the population and few have its service or products in use.