Examinando por Materia "Exportación"
Mostrando1 - 11 de 11
Resultados por página
Opciones de clasificación
- PublicaciónAcceso abiertoAnálisis del potencial exportador del mango en el Departamento del Tolima(Universidad de Ibagué, 2020) Ramírez Garzón, Hasbladdy Yurany; Sánchez, Juan CamiloThe process of entering the international market allows different sectors of the economy an opportunity to increase income, knowledge and demand. This requires an analysis of products with export potential in the productive sectors of the different regions of the country. In this sense, the first objective of the research is to carry out a characterization of mango production in the country and in the region of the department of Tolima. This paper analyzed the export potential of mango in the department of Tolima within a local and international production and marketing framework. The analysis is developed through a search for information related to the contextualization of mango production in the country and the department, exports and imports of the product, consumption and marketing trends, in order to meet the demand in the international market. As well as the marketing of this product in the international market. The investigation includes information on exports and imports, production and consumption trends, in addition to analysis of international markets.
- PublicaciónAcceso abiertoAnálisis externo en el sector panelero(Ediciones Unibagué, 2016-08) Esquivel Barrios, Luis Carlos; Arenas Quimbayo, Johann MauricioEl sector panelero en Colombia es una de las actividades económicas más importantes después del café. Por esta razón, el siguiente artículo se centra en ofrecer un diagnóstico externo, con el objetivo de entender qué tipo de oportunidades y amenazas influyen en él; encontrándose un sector con alta producción centrado en abastecer la demanda nacional, pero con un impacto poco significativo en los mercados internacionales y vulnerabilidad frente a productos sustitutos como los edulcorantes, lo cual se debe, en gran parte, a la falta de tecnificación en los procesos productivos.
- PublicaciónAcceso abiertoAportes del los ganadores del premio Nobel a la Economía y el Derecho - Casos: R. Coase, O. Williamson y E. Ostrom(Universidad de Ibagué, 2019-03-27) Hernández, Iván Darío
- PublicaciónRestringidoAsistencia de investigación: Plan de exportación de panela orgánica(Universidad de Ibagué, 2018) Garnica Hernández, Luis Ernesto; Medina Matiz, Esteban Emilio; Castaño Martínez, AlejandraThe purpose of the present investigation consisted in the design of an export plan of pulverized organic panela to determine the projection of the product in an international market, the work was carried out with sources of reliable, opportune and updated information, initially the economic situation is analyzed and the national offer of the panela to determine its socioeconomic relevance and the contribution and development of the Colombian regions, through an investigation and comparison of markets the selection of countries is concluded to determine the objective, alternative and contingency market. The United States was consolidated as the target export market, for the purposes of the work were identified its main economic characteristics, consumer behavior, consumption trends and the main factors that determine the demand for the product and the conditions of access that must meet to enter the market, to complement is developed a packaging strategy that allows the conservation and proper handling of the product during transportation and distribution processes, additionally defines the profile and logistics process including services, routes and tariffs that complement the export strategy.
- PublicaciónAcceso abiertoDiseño de un plan de mejoramiento enfocado en el proceso productivo de la finca Versalle con el fin de exportar café(Universidad de Ibagué, 2021) Angarita Tacuma, Rolando; Loaiza Godoy, Lina Vanessa; Pérez Vargas, Carlos AndrésColombia es reconocido por ser uno de los mayores productores de café a nivel mundial. De acuerdo con la organización Café de Colombia (2019), esto se debe a, que el país cuenta con unas condiciones geográficas óptimas para cultivar este grano, por ejemplo, su altitud que se encuentra entre 1200 y 1800 m.s.n.m, así como sus temperaturas que oscilan entre 17 y 23 grados centígrados, ocasionando que de los 32 departamentos colombianos más de la mitad se dediquen a la cosecha de este grano. El departamento del Tolima según un artículo publicado por caracol radio (2017), es el tercer productor nacional de café con una participación del 12,7% de la producción nacional, respaldado por el hecho que 38 de sus 47 municipios se dedica a la producción cafetera, generando este sector oportunidades de empleo para el departamento. El trabajo de investigación se fundamentó en el diseño de un plan de mejora para la finca Versalle con el propósito de exportar café a través de la identificación de las normas y requisitos tanto nacionales como del país destino. Para esto, se realizó previamente la selección del país meta mediante la recopilación de información de países que compartían tendencias de consumo y sus factores de mercado, luego, se implementó el método de la entropía y electre para reducir alternativas y seleccionar el país meta. También, se diseñó como herramienta de diagnóstico la entrevista estructurada con el fin de obtener la información necesaria de la finca, y hacer una valoración de su situación actual, que se comparó con respecto a la normatividad, con el objetivo de analizar y corregir falencias. Todo lo anterior, se tomó como base para diseñar y presentar una propuesta por medio de un plan de mejoramiento de acuerdo a las necesidades y dificultades a superar para iniciar a exportar un producto de buena calidad y con las condiciones legales requeridas. De las falencias a intervenir identificadas, las más críticas son las relacionadas con la gestión documental de los planes procedimientos y actividades realizadas en el predio.Colombia es reconocido por ser uno de los mayores productores de café a nivel mundial. De acuerdo con la organización Café de Colombia (2019), esto se debe a, que el país cuenta con unas condiciones geográficas óptimas para cultivar este grano, por ejemplo, su altitud que se encuentra entre 1200 y 1800 m.s.n.m, así como sus temperaturas que oscilan entre 17 y 23 grados centígrados, ocasionando que de los 32 departamentos colombianos más de la mitad se dediquen a la cosecha de este grano. El departamento del Tolima según un artículo publicado por caracol radio (2017), es el tercer productor nacional de café con una participación del 12,7% de la producción nacional, respaldado por el hecho que 38 de sus 47 municipios se dedica a la producción cafetera, generando este sector oportunidades de empleo para el departamento. El trabajo de investigación se fundamentó en el diseño de un plan de mejora para la finca Versalle con el propósito de exportar café a través de la identificación de las normas y requisitos tanto nacionales como del país destino. Para esto, se realizó previamente la selección del país meta mediante la recopilación de información de países que compartían tendencias de consumo y sus factores de mercado, luego, se implementó el método de la entropía y electre para reducir alternativas y seleccionar el país meta. También, se diseñó como herramienta de diagnóstico la entrevista estructurada con el fin de obtener la información necesaria de la finca, y hacer una valoración de su situación actual, que se comparó con respecto a la normatividad, con el objetivo de analizar y corregir falencias. Todo lo anterior, se tomó como base para diseñar y presentar una propuesta por medio de un plan de mejoramiento de acuerdo a las necesidades y dificultades a superar para iniciar a exportar un producto de buena calidad y con las condiciones legales requeridas. De las falencias a intervenir identificadas, las más críticas son las relacionadas con la gestión documental de los planes procedimientos y actividades realizadas en el predio.
- PublicaciónRestringidoEvaluación de la oferta exportable de la gulupa en el departamento del Huila(Universidad de Ibagué, 2019) Montaño Urrea, Alisson Dahiana; Correa Montaño, Erica YisethA diagnosis of the Gulupa as exotic fruit export plan, aims to create a starting point, determining factors of advantages and disadvantages to achieve progress in the international market since that, starting from the evaluation of the capabilities of the product on the market, it is possible to determine the most influential variables within a process of internationalization. The process of generating export bases, solid and competitive currently represents a momentous point to the inclusion of the Colombian economy in a globalized world that based on a methodological design focused on research qualitative, by means of an interpretative approach to the economic phenomenon is managed to study the characteristics and qualities of the export process, under a detailed descriptive research with the aim of analyzing the productive and commercial viability of the Gulupa in the Department of Huila from your export plan design.
- PublicaciónAcceso abiertoInforme final de asistencia de investigación sobre capacidades dinámicas de marketing en la estrategia de distribución internacional de pymes latinoamericanas(Universidad de Ibagué, 2023) Trujillo Aricapa, Leonardo; Garcia Ortiz, Paula Andrea; UNIDERELa asistencia de investigación liderada por la tutora Paula Andrea Garcia Ortiz busca recopilar información de pymes colombianas o empresas cafeteras para ser exactos. Todo esto se realiza con la intención de entender a profundidad los retos que estas mismas enfrentan a la hora de aplicar las "Capacidades dinámicas de marketing en la estrategia de distribución internacional de pymes latinoamericanas"; en otras palabras, la tutora desea saber un poco mas del proceso de internacionalización y las estrategias que usan o no las empresas cafeteras emergentes en Colombia.
- PublicaciónRestringidoPlan de exportación de café orgánico a Noruega(Universidad de Ibagué, 2018) Franco Pulido, Camilo José; Trujillo Saavedra, AlfonsoIn the work that was carried out, the entire logistic process of exporting to the destination country was analyzed and described, starting with the economic, social and other characteristics of the exporting country, which is the product to be exported, because exporting this product, which must be done in order to export it, in this case, being an innovation since never before had been made an export plan, which was governed under a program of export facilities, such as coffee in small quantities, knowing this, would be of great help to marketers and companies seeking to expand their market internationally. Organic Coffee was also selected as a product, as the environmental awareness of consumers and their preference for this type of products worldwide is growing, and is also a way to promote this type of coffee, and in the future that it becomes produced and marketed on a large scale around the world. It should be noted that Norway was selected as the destination country, not only because of the work, but also because it is a great opportunity for the image of the product to expand throughout the region, and further increase the demand for it, and adapt this export plan to different countries in Europe, Asia, and Africa.
- PublicaciónRestringidoPlan de exportación de la empresa Porcitolima S.A con el producto porquinaza a Chile(Universidad de Ibagué, 2018) Díaz Bonilla, Carlos Augusto; Cuellar Muñoz, Luis ErnestoCurrently small and medium enterprises are aimed at entering or exploring the international market, this work is aimed at studying and developing the export plan for the company Porcitolima is a company dedicated to the production and marketing of fertilizer, this company is in the agricultural sector and one of its aims is to meet the needs of consumers through the quality and variety of products. the company wants to enter a new market. The second step is the analysis of the target market that in this case is Chile because the company wants to enter the Chilean market for this an analysis of some variables will be made to analyze this market. In addition, a sectorial analysis of the selected market must be made with the purpose of identifying the main competitors, the behavior of the consumers and the opportunities and threats that can be presented in this market. Also, the proposal of marketing is made, and finally, the logistics of export to the selected market for the product of the company.
- PublicaciónRestringidoPlan de exportación empresa Extracryl.(Universidad de Ibagué, 2018) Moreno Jiménez, Juan Diego; Rivera Prieto, Manuel Eduardo; Gordillo, Clara Inés
- PublicaciónRestringidoPlan de internacionalización hacía México para la Empresa Confecciones Caribean(Universidad de Ibagué, 2018) Gualtero Buitrago, Yineth patricia; Sánchez, Juan CamiloThe present internationalization plan towards Mexico for the company of confections called caribean, develops from the need to identify a second export destination additional to costa rica, in witch the company at the present time keep up business relationships. so, for a company with 31 years of experience in a competitive, interconnected and globalized environment the choice of a second export destination becomes essential. For achieving this, the plan for internationalization is proposed for one product with less quantity of accessories, lower requirements, the experience with the first importing country which has shown that docker’s short, one of the eleven products that the company has over time it has positioned in addition, it has been characterized by quality to a low price with high design. Finally, to answer which country the export must be made the sectoral analysis will be done of the origin country; a diagnosis of the company by areas and a characterization of the product including tariff heading. the matrix will be done for each preselected country with variables of analysis and assignment of pesos determine the target market, potential, and contingency, being mexico, united state and United Kingdom, for the target market The profile of the consumer is analyzed and a marketing proposal is proposed in the way that ompany can take advantage of its exporting potential its strengths as a company in light of this proposal .