Examinando por Materia "Educación superior"
Mostrando1 - 20 de 33
Resultados por página
Opciones de clasificación
- PublicaciónRestringidoAcuerdo Nro. 001 del 05 de junio 2021: Por medio del cual se adopta la Política de Posgrados de la Universidad de Ibagué(Universidad de Ibagué, 2021-06-05) Universidad de Ibagué
- PublicaciónSólo datosApropiación social del conocimiento y bien común: una propuesta para evaluar el impacto de la educación superior(Ediciones Unibagué, 2020-12-18) Torrente Rocha, Juan José; Manzano Arrondo, Vicente; Rodríguez Morilla, María del CarmenEvaluation is a determining process of quality in higher education institutions. However, identifying the impact that the university has on the extended community is still a more difficult challenge to overcome. The aim of this research is to design an impact evaluation of a higher education program in the region, based on indicators of social appropriation of knowledge and common good. A qualitative methodology is used from the creation and adaptation of descriptive indicators that provide a contextual and interpretative framework of the results. At the end, a reliable and groundbreaking proposal is obtained, which does not intend a homogenizing application of indicators, but rather an emancipatory exercise of recognition for continuous improvement.
- PublicaciónRestringidoÁrbol de Tinta No. 172(Comunicación institucional de la Universidad de Ibagué, 2010-02) Reyes Alvarado, Alfonso; Londoño Marín, William; Peña Rojas, Luis Eduardo; Castaño González, Luz Ángela; Barbosa, Natalia; Montealegre García, Carlos Alfonso; Ovalle Almanza, María Cristina; Peña Bernate, Sandra Patricia; Sierra Trujillo, Eduard Fabián
- PublicaciónAcceso abiertoÁrbol de Tinta No. 173(Comunicación institucional de la Universidad de Ibagué, 2010-03) Cardeño Ardila, Juan Carlos; Galindo Palma, Humberto; Varela Londoño, Diana Janeth; Cruz Betancourt, Martha; Londoño Zapata, Oscar Iván; Lozano Pineda, Adriana
- PublicaciónRestringidoÁrbol de Tinta No. 175(Comunicación institucional de la Universidad de Ibagué, 2010-05) Hernández Sarabia, Mauricio; Valverde Granja, Agustín; Hernández Ospina, Magally; Acosta Mora, Diomedes; Londoño, Karen; Díaz, Nasly; Ordoñez, Jairo; Gutiérrez, Natalia
- PublicaciónAcceso abiertoÁrbol de Tinta No. 176(Comunicación institucional de la Universidad de Ibagué, 2010-08) Fajardo Suárez, Jaime; González, Andrés Mauricio; Núñez, César Augusto; Ortiz L., Carlos Hernando; Méndez, Patricia; Andrade, Gustado; Osorio Galeano, Sandra Milena; García, Elvia; Camargo, Nicolas; Gómez, Felipe
- PublicaciónRestringidoÁrbol de Tinta No. 177(Comunicación institucional de la Universidad de Ibagué, 2010-09) Enciso Manrique, Jorge Luis; Velasco M., Libia Margoth; Saavedra, Francisco
- PublicaciónAcceso abiertoÁrbol de Tinta No. 181(Comunicación institucional de la Universidad de Ibagué, 2011-04) Carrero Herrán, Gloria; Hernández Quintero, Hernando A.; González Bocanegra, Alvaro Javier; Álvarez Didyme-dôme, Manuel José; Bermeo, Helga Patricia; Calderón, Mónica; Orozco, Clara Inés; Espinosa Osorio, Franciny; Cuéllar Argote, Julian; González C., Ingrid Marcela
- PublicaciónRestringidoÁrbol de Tinta No. 183(Comunicación institucional de la Universidad de Ibagué, 2011-08) González Bañales, Dora Luz; Nader, Martín; Garzón Lozano, Claudia Catalina
- PublicaciónRestringidoÁrbol de Tinta No. 207. Especial Regalías(Comunicación institucional de la Universidad de Ibagué, 2014-11) Bermeo, Helga Patricia; Tovar, Nelson Javier; Zabala Cifuentes, Fabián; Santofimio Varón, Teresa; Cabrera Pedraza, Rafael; Méndez, Jhon Jairo; Torres, Angélica; Lopera, Ana María; Rojas Forero, Dayani; Cabezas, Lina María; Carrero Herrán, Gloria; Espinosa Osorio, Franciny; Gómez Carvajal, Germán; Quimbayo, Clara; Santamaría A., Yolswald Julián; Barros Navarro, Nohora Isabel; Giraldo López, Andrés Felipe; Sanabria, Hans; Delgado Rubio, Edgar
- PublicaciónAcceso abiertoÁrbol de Tinta No. 216. Especial Educación(Comunicación institucional de la Universidad de Ibagué, 2016-05) Giraldo López, Andrés Felipe; Chaparro Cuervo, Nidia; Gutiérrez Abella, Sandra; Zabala Hernández, Mauricio; Molano Devia, Gloria; Lopera Molano, Daniel; Correa Valdés, Cecilia; Bajaire Lamus, Alexa; Pachón, Luis Gerardo; Bonilla Vergara, Juan Carlos; Espinosa Osorio, Franciny; Cifuentes, Jeferson; Duarte Rueda, Jenny Rocío; Acosta Mora, Diomedes; Quimbayo Cardona, Clara
- PublicaciónSólo datosÁrbol de Tinta Núm. 11. Especial Empleabilidad(Ediciones Unibagué, 2022-07) Reyes Alvarado, Alfonso; Escamilla, Bleidy Alejandra; Esguerra, Valentina; Gutiérrez Herrera, Jaime Andrés; Sañudo, Margarita Rosa; Rojas Forero, Geisler Dayani; Yepes Vásquez, Camilo; Reyes, Jaime Eduardo; Gómez Carvajal, Germán Eduardo; Álvarez Herrera, María Fernanda; Guerrero Guzmán, Lizzy; Zapata, Erika; Rincón, Mónica
- ÍtemSólo datosÁrbol de tinta Núm. 12. Especial sostenibilidad(Comunicación Institucional, Universidad de Ibagué, 2022-11) Gómez Cavajal, Germán Eduardo; Yepes Vásquez, Hernán Camilo; Ávila Vargas, María Alejandra; Torrente Rocha, Juan José; Guerrero Guzmán, Lizzy Katerine; Miranda Medina, Nicoll Tatiana
- PublicaciónRestringidoAsistencia de investigación: Sistematización de experiencias de responsabilidad social de la Universidad de Ibagué: una mirada a las relaciones con el Entorno.(Universidad de Ibagué, 2019) Orozco Oviedo, Liliam Katalina; Rojas Forero, DayaniThe University of Ibagué has also adapted its extension function to the different realities that Tolima has experienced. Proof of this is the development of several programs, projects and activities of extension, social projection and university social responsibility with which the Entity makes evident its commitment to regional development. By way of example, programs can be cited Advance, Leadership, Waves, Small Scientists, the semester Peace and Region, the Technical and Technological Center San José, the creation of the Ceres, the Tolima Vive Digital projects, Tolima Turistic, the Tolima Vision 2025, Cendes, among others. In each of these exercises the university places at the service of the territory its capacity to form, investigate and influence processes that seek an inclusive and sustainable development, to this, it has been called Integral Social Responsibility. All the programs, projects, and activities in which the University of Ibagué participates deserve a systematic analysis that allows to build and consolidate the history of social responsibility of the University. The way in which it is proposed to do so is through a qualitative methodology that recognizes systematization as a research process in itself, where the aim is to reconstruct the evidence, describe the processes that took place, analyze the results achieved, and reflect on the impact generated and the institutional learning achieved.
- PublicaciónAcceso abiertoClic To TIC N° 45(Centro de Innovación Educativa ÁVACO, 2017-09) Mena, YeissonEl boletín aborda las siguientes temáticas: Herramientas: Cuaderno del profesor Additio y GoConqur. Tema recomendado: "Líderes educativos reflexionan sobre los desafíos de la educación superior en los próximos 20 años". Término: Mentoring.
- PublicaciónSólo datosConstitucionalización de los derechos a la igualdad en la interpretación principialista del derecho a la educación como factor de cambio social. Concepto jurisprudencial, vulneración y reparación. Estudio del amparo contra normas 1308 de 2014(Ediciones unibagué, 2018-12-19) Ríos Gamiño, Francisco Alfonso; Leal Espinoza, José LuisThe present investigation has as objective to leave reflected the form to interpret constitutional dispositions in Mexico; through the study of the case framed in the Amparo trial 1308/2014, of the first court of District in Saltillo, Coahuila; Mexico. Its transcendence lies in the hermeneutical harmonization of tax criteria in which a violation of the principle of equality is observed, manifesting its interpretative effects pro persona in the guarantee criteria of the judgments of the Constitutional Courts. The judicial constitutionalization of the principles that nurture the right to education is addressed. The hypothesis that arises lies in the relevance in which a public university that by law has been given autonomy, should or should not pay local direct taxes; especially if the institution of higher education should provide educational services to improve the social environment, upholding the principles that guide Article 3 of the Constitution of the United Mexican States.
- PublicaciónAcceso abiertoEducación superior, ciudadanía y desarrollo(Ediciones Unibagué, 2018-05) Reyes Alvarado, Alfonso
- PublicaciónAcceso abiertoEfectos de la educación superior atribuibles al programa de Ingeniería industrial de la universidad de Ibagué sobre el aprendizaje estudiantil(Universidad de Ibagué, 2018) Marulanda Fraume, Natalia; Meisel Donoso, Carlos AntonioHigher education is one of the key items society must ensure a good development of the country and future generations, and to face the technological and scientific changes that occur globally. This makes it necessary to analyze in Colombia the value the students acquire by the training provided by the Institutions of Higher Education and analyze what is still necessary to work on. This research work is developed in the search to identify the impact of the training received in the Academic Program of Industrial Engineering of the University of Ibagué, in the development of the competences evaluated in the Saber Pro Tests of its students. The analysis of this impact was made in the interest of knowing the weaknesses and potentialities in the subjects of the curriculum and the academic activities proposed by the University and developed by the students in their university life. On the other hand, improvements are proposed in the academic process of the Program in order to obtain better results in the State tests and in this way to deliver professionals with skills and knowledge according to what the dynamic labor world requires in the country.
- PublicaciónAcceso abiertoLa enseñanza y el aprendizaje de las ciencias sociales en la Universidad de Ibagué(Ediciones Unibagué, 2015-10) Gutiérrez Abella, Sandra; María Cardona, Angélica
- PublicaciónAcceso abiertoEvaluación de impacto en programas de educación superior: Hacia una propuesta de deshomogenización de indicadores y el reconocimiento de caracteres independientes en un mismo sistema educativo(Universidad de Ibagué, 2020) Morales Guzmán, María Alejandra; Torrente Rocha, Juan José