Maestría en Administración de Negocios
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- PublicaciónRestringidoDiseño de planes para fortalecer el Sistema de Gestión Integrado de Calidad, Ambiente, Seguridad y Salud Ocupacional de la Alcaldía de Ibagué utilizando los requisitos de liderazgo, apoyo y evaluación de desempeño(Universidad de Ibagué. Universidad de Valencia., 2020) Acosta Prieto, Leidy Katherin; Martínez Pérez, Juan Francisco; Gutiérrez Rodríguez, AlejandroIt is proposed to design plans to strengthen the Integrated Management System for Quality, Environment, Safety and Occupational Health of the Mayor's Office of Ibagué using the leadership, support and performance evaluation requirements. The work consists of 6 chapters where the recommendations of the system are extracted, proposals are elaborated, plans are designed for each of the requirements, the budget is established and finally the conclusions are made. The current weaknesses of the integrated management system were extracted from the reports of the procedure of requests, Complaints, Claims and Suggestions (PQRS), recommendations registered in the Single Form of Progress Report to Management (FURAG), the review by the Management, the monitoring of the administrative risk map, the virtual chat management report and the surveys for the period May - August 2020 and the monitoring of the Anticorruption and Citizen Service Plan for the period May - August 2020 published on the Mayor's Office page, with in order to improve the negative aspects of the system and to achieve continuous improvement in the processes. The following plans were established: leadership requirement plan, resource plan, training plan, internal communication plan of the System and performance evaluation plan, each containing a schedule according to the activities and commitments with the respective budget. The importance of the mayor's and senior management's commitment to achieve the proposed objectives and goals is evident.
- PublicaciónAcceso abiertoPlan de Marketing de la Asociación de Técnicos Electricistas del Tolima - ASOTECTOL(Universidad de Ibagué, Universidad de Valencia., 2020) Tamayo Solórzano, Heydy Yohana; Fayos Gardo, Teresa; Roa Viva, Nidia
- PublicaciónAcceso abiertoDiagnóstico y propuesta de estrategias para la empresa Aceros Formados SAS Acerfo(Universidad de Ibagué, Universidad de Valencia., 2020) Cangrejo Meneses, Ernesto Adolfo; Dolz Dolz, Consuelo; Gutiérrez, Alejandro
- PublicaciónAcceso abiertoLa importancia de los sistemas de información financiera en la toma de decisiones de la Universidad del Tolima(Universidad de Ibagué, Universidad de Valencia., 2020) Vásquez Cruz, William Andrés; Guaita Martínez, José Manuel; Rodríguez, Paula LorenaThe objectives of this research are oriented towards the analysis of financial information systems in decision-making at the University of Tolima. Considering, the implementation of an ERP computer management system, integrating the financial information of the University, the implementation of a training system for officials to enter financial information in the computer management system, reviewing the parameterization of reports and reports that will provide accurate, timely and reliable data for decision-making in the university institution. Which gives importance not only to the source of information with solid, proven and efficient software but also to the training process for university officials in charge of entering information, complying with the efficacy and quality parameters established by the software.
- PublicaciónAcceso abiertoEl análisis de una nueva unidad de negocios para la diversificación de ingresos en la Universidad de Ibagué: La Universidad del Deleite.(Universidad de Ibagué. Universidad de Valencia., 2020) Díaz García, Javier Eduardo; Guaita Martínez, José Manuel; Mejía Rincón, Paola Henoe
- PublicaciónAcceso abiertoGestión del talento: El nuevo enfoque de Sida S.A.(Universidad de Ibagué. Universidad de Valencia., 2020) León Meñaca, Maria Natalia; Luna, Roberto; Arias Lewing, Gloria
- PublicaciónAcceso abiertoEstrategia de expansión o desarrollo de mercados en la Asociación de Productores de Especies Menores del Sur del Tolima (APROEMSUR) – El Colmenar(Universidad de Ibagué. Universidad de Valencia., 2020) Urrea González, Angélica María; Fayos Gardó, Teresa; Mejía Rincón, Paola Henoe
- PublicaciónAcceso abiertoRelación entre la inteligencia emocional de los docentes de la Universidad de Ibagué y su satisfacción con el trabajo(Universidad de Ibagué. Universidad de Valencia., 2020) Trujillo García, Pablo Roberto; Luna-Arocas, Roberto; Vargas Montealegre., Alba Ruth
- PublicaciónAcceso abiertoPropuesta de un Modelo de Gestión del Talento Humano para la E.S.E. Hospital Santa Teresa del Municipio de Tesalia Huila(Universidad de Ibagué. Universidad de Valencia., 2020) Andrade Lara, Miguel Antonio; Luna Aroca, Roberto; Arias Lewing, Gloria Isabel
- PublicaciónAcceso abiertoCapacidades dinámicas de marketing en la estrategia de distribución internacional(Universidad de Ibagué, Universidad de Valencia., 2020) García Ortiz, Paula Andrea; Calderón García, Haydée; Roa Vivas, Nidia
- PublicaciónAcceso abiertoComercio Internacional e Informalidad: un estudio de caso para el sector confecciones en la ciudad de Ibagué(Universidad de Ibagué, Universidad de Valencia., 2020) Sánchez López, Juan Camilo; Fayos, Teresa; Arguello Cuervo, Luis Ricardo
- PublicaciónAcceso abiertoPlan de Negocios para la creación de la “Casa Mujer viva” como centro de articulación de ayuda a mujeres víctimas de violencia de género en el Tolima(Universidad de Ibagué. Universidad de Valencia., 2020) Conde Herrera, Erika Lucia; Calderón, Haydee; Mejía Rincón, Paola Henoe
- PublicaciónAcceso abiertoDiseño de la estrategia funcional de ventas aplicada a la empresa Proandina S.A.S. de Ibagué(Universidad de Ibagué. Universidad de Valencia., 2020) Sánchez Ramírez, Faber Alberto; Martínez Pérez, Juan Francisco; Gutiérrez Rodríguez, Alejandro
- PublicaciónAcceso abiertoPlan estratégico para el Club de Fútbol Atlético Galicia Udinese(Universidad de Ibagué. Universidad de Valencia., 2020) Galicia Rivera, Edgar Mauricio; Dolz, Consuelo
- PublicaciónAcceso abiertoValoración de la Empresa Ibaguereña de Acueducto y Alcantarillado IBAL S.A. E.S.P. Oficial(Universidad de Ibagué, Universidad de Valencia., 2020) Alvira Ospina, Juan Camilo; Guaita Martínez, José Manuel; Godoy, Jesús María
- PublicaciónAcceso abiertoPropuesta plan estratégico para la reducción de costes para la empresa Inversiones Agropecuarias Doima 2021-2025(Universidad de Ibagué, 2021) Castellanos Gonzalez, Oscar Antonio; Martínez Pérez, Juan FranciscoCompanies that follow a strategic orientation know that any product or service has a life cycle; they know how to take advantage of it, but also when they have to migrate or change when it no longer influences or contributes to the company. In this paper, a business case is presented in the agricultural sector, a sector that has contributed to growth in the country's economy, but, at present, has been forced to evolve from the traditional to a more formal and competitive one. As a result of globalization, together with an increase in imports, demanding stakeholders and destabilizing policies for the business, there is an oversupply of products that causes a strong blow to profits. In this sense, this paper proposes a plan that allows reorienting the strategy of the company Inversiones Agropecuarias DOIMA 2021, through a cost reduction with a value proposition compatible with said reduction. The proposal is to define and implement an emerging hybrid strategy based on knowledge of the business and the environment in order to model actions that strengthen the effectiveness and competitiveness of the company. Improvements in technology are proposed aimed at the development of ecologically responsible precision agriculture, the development of personnel training programs with the development of professionals and technicians in the agricultural area, promote agricultural research and orient the response capacity towards the crops of sugar cane and corn, with these proposals an improvement in the return on investment is expected, but, above all, a new vision for the company within the sector.
- PublicaciónRestringidoPropuesta de internacionalización para la empresa AGROCOL S.A.S(Universidad de Ibagué, 2021) Ramírez Tamayo, Beatriz; Fayos, TeresaThe food sector, particularly traditional products such as suckling pig, is part of national strategies as a source of income and a driver of tourism. This product is widely known and consumed by tourists who seek to know part of the local culture. The purpose of this study is to make an internationalization proposal for the suckling pig from Tolima produced by Agrocol S.A.S. For this purpose, an internal analysis is made and a selection of markets is made based on the following variables: imports, exports, apparent consumption, tariff rates, trade agreements, distance, language, number of residents in the country, culture, GDP per capita, doing business index, non-tariff barriers, logistics performance index (LPI), corruption perception index (CPI) and perspectives of the sector. A weighting and rating process is carried out, resulting in Canada as the highest rated destination country. As an internationalization proposal, expansion through exports to this country is proposed. For the marketing proposal, it is viable to prioritize expansion to provinces where there is a greater number of Colombian residents, in this case Ontario and Quebec, due to the characteristics of tradition and consumer recognition of the suckling pig from Tolima. This section is an approximation to the development of marketing proposals, since it would be necessary to make an in situ analysis of the target market and, if possible, hold meetings with potential importers before developing definitive marketing proposals.
- PublicaciónRestringidoPropuesta estrategia para el servicio de capacitación de la Cámara de Comercio de Honda, Guaduas y Norte del Tolima(Universidad de Ibagué, Universidad de Valencia., 2021) Pinzón Rodríguez, Sandra Ligia; Dolz, Consuelo; Gutiérrez, Alejandro
- PublicaciónRestringidoEstrategia de distribución y comunicación para el servicio de desempeño social y ambiental de Contactar S.A.S.(Universidad de Ibagué, 2022) Rodríguez Garavito, Carolina; Calderón García, HaydeeLa corporación de crédito Contactar ofrece para sus clientes además del servicio de microcrédito, un portafolio de servicios no financieros que son catalogados como el valor agregado y factor diferenciador ante la competencia. Estos servicios gratuitos son capacitaciones, asesorías y asistencia técnica en diferentes temas que aporten al manejo de las microempresas. Sin embargo, se está presentando un problema el cual se clarifica en el presente trabajo, y es la baja demanda de los ya mencionados servicios. Por lo tanto, el propósito es aumentar dicha demanda, teniendo en cuenta la importancia de que la empresa cumpla con sus estrategias de responsabilidad social corporativa, tema que fue consultado en esta investigación que fue realizada por medio de una encuesta que arrojo que los clientes no estaban accediendo a estos servicios debido a la falta de información y conocimiento acerca de que la empresa los brinda. Este estudio de mercado también arrojo que, si es de interés para el cliente acceder a estos talleres, de esta manera se propone una reestructuración de la estrategia de comunicación implementada para dar a conocer estos productos y la oferta de un nuevo producto no financiero. De esta manera se concluye la importancia de la implementación de la responsabilidad social corporativa por parte de las empresas y aún más la publicidad de sus acciones como medio de posicionamientos, al igual que la importancia del mercadeo como estrategia para brindar experiencias, motivaciones y ambientes a un cliente más que el ofrecimiento de un producto o servicio.
- PublicaciónAcceso abiertoPropuesta de estrategia de marketing digital para el posicionamiento y ventas de los productos Belier(Universidad de Ibagué, Universidad de Valencia, 2022) Méndez Ramírez, Marcela; Fayos, Teresa