Examinando por Autor "Rojas Forero, Geisler Dayani"
Mostrando1 - 16 de 16
Resultados por página
Opciones de clasificación
- PublicaciónAcceso abiertoAnálisis de metodologías creativas para el desarrollo de productos verdes(Universidad de Ibagué, 2018) Ávila Perdomo, Andrea Juliana; Rojas Forero, Geisler DayaniGreen products are those goods that seek to protect the environment and the human being, created under the implementation of processes, techniques, and methods that corroborate the conservation of the environment. The project was framed in the type of research with a qualitative approach and exploratory scope, because the main objective of the research is to examine the issue of green products and businesses. For this reason, the environmental practices put into practice by 5 multinational companies that offer consumer goods were investigated. The information was obtained from sustainability reports, bulletins, press articles, among others. Next, the practices were analyzed and categorized according to their environmental impact and the resource they conserve.
- PublicaciónSólo datosÁrbol de Tinta Núm. 11. Especial Empleabilidad(Ediciones Unibagué, 2022-07) Reyes Alvarado, Alfonso; Escamilla, Bleidy Alejandra; Esguerra, Valentina; Gutiérrez Herrera, Jaime Andrés; Sañudo, Margarita Rosa; Rojas Forero, Geisler Dayani; Yepes Vásquez, Camilo; Reyes, Jaime Eduardo; Gómez Carvajal, Germán Eduardo; Álvarez Herrera, María Fernanda; Guerrero Guzmán, Lizzy; Zapata, Erika; Rincón, Mónica
- PublicaciónAcceso abiertoCaracterización de proyectos de semilleros de investigación financiados por el proyecto Cultura Científica(Universidad de Ibagué., 2019) Alarcón Sefair, Daniel Eduardo; Agredo Briñez, Jenny Lorena; Rojas Forero, Geisler DayaniThis research assistance was developed in the framework of the Evaluation of impacts and expected results of the project ‘Development of a scientific culture in boys, girls and teenagers from the Tolima’ contemplated in the Agreement No. 1026 of 2013 of the Universidad de Ibagué and the Gobernación del Tolima. One of the Agreement’s lines of action was the Strengthening of research seedbed’s groups existing in Tolima. Under that context this study focused on characterizing seedbed’s projects financed during the last three calls made by the line, identifying trends and thematics to propose strategies to strengthen seedbed’s operation. The methodology used in this paper was descriptive with qualitative and inductive approach. 109 projects were characterized, identifying three main areas: engineering (22,93%), social sciences (22,01%) and human sciences (20,18%), in which topics on smart-cities, ICT, biodiversity, peace, employment, plant life and wildlife are highlighted; that mostly contribute to the SDGs: No. 15 life on land (20,18%), No. 11 sustainable cities and communities (18,35%) and No. 4 quality education (16,51%). In addition, 31 coordinating teachers and 34 students’ members of seedbeds were interviewed, identifying the origin and motivations for the development of a research project, the benefits and seedbed’s differentiating factor.
- PublicaciónAcceso abiertoComunicación de progreso 2013-2014(Universidad de Ibagué. Responsabilidad Social Integral, 2014) Lopera Cruz, Ana María; Gardeazábal Ibáñez, Alejandra; Rojas Forero, Geisler Dayani; Mendoza Mendoza, Yined Soliria; Lozano Rodríguez, Karen Yulieth; Cabezas Alvear, Lina MaríaEl Pacto Global de Naciones Unidas es una iniciativa que promueve el compromiso del sector privado, sector público y sociedad civil a alinear sus estrategias y operaciones con diez principios universalmente aceptados en cuatro áreas temáticas: Derechos Humanos, Estándares Laborales, Medio Ambiente y Lucha Contra la Corrupción, así como contribuir a la consecución de los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS). La Universidad se adhirió al Pacto Global el 1º de agosto del 2012. Esta adhesión comporta la obligación de apoyar los principios del Pacto Global de Naciones Unidas; alinear esos 10 principios a la estrategia, cultura y acciones cotidianas de la Universidad de Ibaguè; promover la adhesión al Pacto de otras organizaciones del Tolima; emprender iniciativas que contribuyan al cumplimiento de los Objetivos del Desarrollo Sostenible; y publicar anualmente la Comunicación de Progreso.
- PublicaciónAcceso abiertoComunicación de progreso 2015: Hacia la consolidación de las relaciones con el entorno(Universidad de Ibagué. Responsabilidad Social Integral, 2015) Lopera Cruz, Ana María; Sánchez, Marco Emilio; Gardeazábal Ibáñez, Alejandra; Agredo Briñez, Jenny Lorena; Rojas Forero, Geisler Dayani; Ávila Garzón, Liliana Marcela; Díaz García, Javier Eduardo; Lozano Rodríguez, Karen Yulieth; Mendoza Mendoza, Yined; Mejía Conde, Juliana
- PublicaciónAcceso abiertoComunicación de progreso 2016(Universidad de Ibagué. Responsabilidad Social Integral, 2016) Lopera Cruz, Ana María; Rojas Forero, Geisler Dayani; Gardeazábal Ibáñez, Alejandra; Rincón Córdoba, Mónica; Agredo Briñez, Jenny Lorena; Lozano Rodríguez, Karen Yulieth; Díaz García, Javier Eduardo; Castro Zamudio, Mayra; Ávila Garzón, Liliana Marcela; Mendoza Mendoza, Yined
- PublicaciónAcceso abiertoComunicación de progreso: avances de Responsabilidad Social Integral 2012-2013(Universidad de Ibagué. Responsabilidad Social Integral, 2013) Kairuz Márquez, Victoria; Camacho Castaño, Isabel; Mendoza Mendoza, Yineth Soliria; Gardeazábal Ibáñez, Alejandra; Rojas Forero, Geisler Dayani
- PublicaciónRestringidoDe la inversión económica a la inversión socialmente responsable: elementos para la creación de valor.(Universidad de Ibagué., 2018) Sánchez López, Juan Camilo; Rojas Forero, Geisler Dayani
- PublicaciónSólo datosExploring the Role of a Colombian University to Promote Just Transitions. An Analysis from the Human Development and the Regional Transition Pathways to Sustainability(Sustainability, 2021-05-26) Velasco, Diana; Boni, Alejandra; Delgado, Carlos; Rojas Forero, Geisler DayaniUniversities are central organisations that can act as promoters and amplifiers of regional just transitions. In this paper, we analyse how a Colombian regional university, the University of Ibagué (UI), is playing this role through two initiatives: (1) a governance experiment piloted between 2018 and 2019 that constructed an aspirational vision for this university through the definition of eight human capabilities; (2) a formal curriculum regional programme named Peace and Region (P&R) established in 2010 as a service-learning strategy for undergraduates in their final year. To analyse the contribution of these two initiatives towards a just transition, we built a specific analytical framework based on the human development and capability approach and Regional Transition Pathways to Sustainability (RTPS). Exploring both the content and the process of building the list and perceptions of the different actors involved in the P&R programme, we found that both initiatives have a strong directionality that resonates with the normative ambition of a just transition. Moreover, in both processes, people involved have expanded human capabilities, and co-produced holistic and transdisciplinary knowledge through the interaction of academic and non-academic actors. From an RTPS perspective, the programme captures regional complexity and moulds micro-dynamics to socially fair and sustainable paths.
- PublicaciónRestringidoInforme asistencia de investigación: análisis costo efectividad (ace) de las metas alcanzadas del proyecto “desarrollo de una cultura científica en la población infantil y juvenil del Tolima.(Universidad de Ibagué, 2018) Librado González, Ivan Felipe; Rojas Forero, Geisler Dayani
- PublicaciónRestringidoResponsabilidad social integral, innovación social y construcción de paz(Ediciones Unibagué, 2016-08) Rojas Forero, Geisler DayaniTodos los actores sociales deben aportar a la paz. El rol de las universidades es indivisible en la medida que tiene el conocimiento para aportar a la solución de los problemas de los entornos donde se desenvuelven. Por ello, se propone desde los conceptos de responsabilidad social integral e innovación social contribuir al desarrollo humano sostenible, lo cual en últimas es un aporte valioso a la paz, la estabilidad social y el mejoramiento de las condiciones sociales, ambientales, económicas y culturales de las regiones.
- PublicaciónAcceso abiertoRetos, necesidades y oportunidades de ciencia, tecnología e innovación en el Tolima(Ediciones Unibagué, 2021-08) Henao Morales, Laura Yamile; Rojas Forero, Geisler Dayani; Vargas Carrillo, Yadira Yaneth; González Guzmán, Juliette Zaray; Botón Castillo, Eliana Rocío; Giraldo Navarro, Jessika Disney; Castañeda Barrios, Paola Andrea; Sanjuanes Romero, Ana María; Mora Guerrero, Angélica María; Díaz Bonilla, Leidy Lorena; Pérez Caicedo, Adriana Milena; López López, Viviana Alexandra; Vargas, Margy Paola; García Mesa, Leidy Vanessa; Santofimio Valderrama, Diana Ximena; Torres Benavides, Camila Patricia; Álvarez Vanegas, Laura Daniela; Ovalle Medina, Fabio José
- PublicaciónAcceso abiertoSemestre Paz y Región(Universidad de Ibagué, 2019-04-10) Rojas Forero, Geisler Dayani
- PublicaciónAcceso abiertoSumando Responsabilidades Núm. 3(Responsabilidad Social Integral, 2018-11) Guzmán Torres, Leidy Tatiana; Sánchez López, Juan Camilo; Agredo Bríñez, Jenny Lorena; Hernández Sarabia, Mauricio; Rojas Forero, Geisler Dayani; Ortiz Morales, Gloria Leonor; León Grimaldos, María Victoria; Peñaloza Kairuz, Eduardo; Barrios Sánchez, Elsa Edid; Álvarez Bustos, Mónica del Pilar; Beltrán Tovar, Edna Catherine; Palma Oliveros, Valentina; Sánchez Quijano, Frank; López Garay, Hernán
- PublicaciónAcceso abiertoUniversidad y región. Modelo de universidad para el desarrollo regional(Ediciones Unibagué, 2020-09) Vallejo Mejía, César; Reyes Martínez, Jaime Eduardo; Torrente Rocha, Juan José; Rojas Forero, Geisler Dayani; González Ospina, Guillermo Alberto; Torres, Franklin Emir; Zabala Cifuentes, Fabián; Peñaloza Farfán, Lady Johanna; Salazar Villalba, Carlos Alberto
- ÍtemSólo datosVoces del Territorio: tejiendo comunidades Vol. 2(Paz y Región, 2022-12) Urrea González, Angélica María; Santana Sáenz, Carlos Mauricio; Pastor Quevedo, Elisa Fernanda; Rojas Forero, Geisler Dayani; Peñaloza Farfan, Lady Johanna; Sánchez Tovar, Marco Emilio; Salamanca, María del Pilar